Amber Stallenberg

Amber Stallenberg

Opleiding
Design & Technologie
Lichting
2017
Specialisatie

Technische productie

E-mail
amberstallenberg@hotmail.com
Contact
LinkedIn

Schroom nooit om te vragen. Technici in het theater zijn open, leergierige mensen die graag anekdotes vertellen en altijd bereid zijn om de ander iets te leren over hun vak.

In mijn verleden heb ik veel klassiek gezongen, onder andere bij de Nederlandse Opera. Op het podium kwam ik er achter dat achter de schermen mijn plek is. Ik ben geïnteresseerd in techniek en productie en werk graag met opera, klassieke muziek en beeldend theater. De leukste kanten van mijn vak vind ik samenwerken met creatieve makers/ontwerpers, het werken in een (technisch) team en de afwisseling die het werk brengt. Met de specialisatie technische productie heb ik mij verdiept in het voorbereidingstraject en decors, maar veel uitvoerend bezig zijn en op tournee gaan geven het werk een variëteit die ik niet zou willen missen.

Getalenteerde mensen tijdens het maken van een productie. Bijzondere momenten voor mij zijn een zanger die keer op keer die ene noot perfect weet te zingen of een ontwerper die met een klein, briljant idee een storm aan creativiteit kan los krijgen.

Hopelijk veel opera en klassieke muziek, maar het voornaamste waar ik op hoop is gevarieerd werk met inspirerende mensen die voorstellingen maken die er toe doen.

Projecten

Penthesilea

Penthesilea is de Oerolproductie van het Noord Nederlands Toneel in 2017. De onverzettelijke strijdkrachten Penthesilea en Achilles treffen elkaar op het slagveld voor de poorten van Troje. De aantrekkingskracht tussen hen is overweldigend. Penthesilea, koningin van de Amazonen, zet - tegen de regels in - alles op het spel om Achilles te schaken als date voor het geroemde Rozenfeest.

Ik ben betrokken geweest vanaf de voorbereidingen tot en met de uitvoeringen op Oerol.

 

 

Overige projecten

Bij KODAM had ik als technische producent de leiding over het technische gedeelte. Het was de uitdaging om alle disciplines (decor, kostuum, dans, licht, geluid en video) gelijkwaardig aan elkaar te laten zijn. Om creativiteit zo veel en lang mogelijk ruimte te geven zonder dat het resultaat daardoor gevaar loopt. Het was een onderzoek naar maken en resulteerde in een beeldende voorstelling over orde en het toelaten van de chaos.

Stage

In het derde jaar heb ik twee stages gelopen. De eerste bij opera2day met de productie “Mariken, in de Tuin der Lusten”. Ik ben betrokken geweest bij de voorbereidingen en heb vanaf de montageperiode tot het einde van de grote zaal tournee die hier uit volgde de verantwoordelijkheid gekregen over de trekkenwand. De tweede stage was bij Yentl en de Boer met “De snoepwinkel is gesloten”. Ik was met deze productie op pad door kleine en middelgrote zalen en betrokken als allround technicus.

Terug naar lijst
Delen