Kruisbestuiving tussen theatermaken en doceren

Sophie de Vries, oud-student Theaterdocent

‘Voor mijn afstudeervoorstelling heb ik samengewerkt met achttien jongeren van mijn oude jeugdtheaterschool. De teksten voor een jeugdvoorstelling over de Griekse mythe Atalanta heb ik zelf herschreven. Ik doe veel meer dan tekstregie: de inbreng van de spelers, die bijvoorbeeld naar voren komt tijdens maakopdrachten, neem ik mee in het stuk. Ik liet ze bijvoorbeeld een solo maken over “liefde is…” en bracht dat in in het script. Zo breng ik de inhoud dichter bij de spelers. Een kwart tot de helft van het materiaal van de voorstelling bestond uit inbreng van hen zelf. Elke voorstelling is anders, puur omdat je telkens met andere mensen werkt.’

‘Kunst maken, studenten uitdagen en duidelijk maken waarom het ertoe doet’

‘Je rol als theatermaker is heel groot: je doet vrijwel alles zelf, op productie- of lichtassistentie na soms. Je bedenkt het concept, voert het uit, regisseert en belt zelfs de theaters op voor boekingen. Tijdens de opleiding heb ik geleerd om het maken en doceren altijd te combineren. Ik zou het moeilijk vinden om alleen maar les te geven. Eigenlijk probeer ik vooral om kunst te maken, studenten uit te dagen en duidelijk te maken waarom het ertoe doet. Ik kijk met een “makersoog” en kan tijdens het maakproces mijn docentschap inzetten, waardoor er een kruisbestuiving plaatsvindt.’

Foto: opleiding Theaterdocent

Kwaliteiten losmaken
‘Toen ik op de jeugdtheaterschool les kreeg van een derdejaarsstudent van de opleiding Theaterdocent, was ik direct geïnteresseerd. Ik wilde iets met theater, maar wilde geen actrice worden. Nu geef ik veel les op de Theaterschool Zuidoost in Amsterdam; ik geef theaterlessen en maak met een groep een productie. Ook heb ik als regisseur een voorstelling gemaakt die we in de Engelenbak in Amsterdam speelden en die deel uitmaakte van een drieluik van stukken van nog twee andere jonge theatermakers. Bovendien werk ik bij Jeugdtheater De Krakeling, waar ik theaterlessen geef en workshops verzorg voor en na het bezoeken van een voorstelling. De combinatie van maken en lesgeven blijf ik vasthouden, want dat vormt voor mij een duidelijke meerwaarde. Het is leuk om kunst te maken met mensen: jongeren aanspreken op een ander niveau dan alleen cognitief. Ik probeer verschillende kwaliteiten los te maken in mensen.’

Wat wordt jouw rol?

emailFacebookTwitterLinkedinGoogle+