Joram van Otterloo

Joram van Otterloo

Opleiding
Stedenbouw
Lichting
2011

Stedenbouwkundige Joram van Otterloo onderzocht de mogelijkheden voor ontwikkeling van de kanaalzone in Brussel.

'De kanaalzone van Brussel is een enorm achtergesteld gebied. Hoe krijg je dit schijnbaar vergeten gebied weer tot ontwikkeling? Vooral de sociale problemen in het gebied: criminaliteit, armoede, verval en verloedering, spreken mij erg aan. Hoe is het mogelijk dat een fantastisch centraal gelegen gebied, midden in de stad, zo ver achterblijft? Er is water (uniek in Brussel); het kanaal is een lange, historisch belangrijke lijn en zorgt voor overzicht. Er is ruimte en vooral het noordelijk deel van het kanaal heeft een grote historische betekenis. Het is het eerste kanaal van Europa, gegraven rond 1550 en bedoeld als katalysator van de economie. Nu is het meer een gebied met achterkanten, sociale problematiek en leegstand. Investeringen blijven uit. Het lijkt erop dat de stad haar de rug heeft toegekeerd. Maar gelukkig bieden huidige en toekomstige geplande ontwikkelingen kansen voor de kanaalzone.

Deze gaan uit van 3 onderdelen.

1. Het waterprobleem. Gemiddeld overstroomt de stad bijna tweemaal per jaar. Er is geen berging, het riool is oud en het centrum is voor 98% verhard. De overheid stopt geld in oplossingen tegen het regenwaterprobleem. Hiervoor zijn civieltechnische maatregelen noodzakelijk, zowel in de stad als in de kanaalzone. Aan deze maatregelen zijn ruimtelijke ingrepen te koppelen. Zo wordt werk met werk gemaakt en kan er geld worden gegenereerd.

2. Het bestaande programma, bijvoorbeeld de markt van Anderlecht, in de slachthallen. Met 100.000 bezoekers per weekeinde en gelegen aan het kanaal liggen hier kansen om dit programma te betrekken bij het kanaal. Dit kan bijvoorbeeld door het simpel verplaatsen van de huidige parkeervelden naar de andere zijde. Een ander voorbeeld is het koninklijke pakhuis Tour & Taxis. Een fantastisch gebied in opkomst voor de jetset, nabij een groot kantorenpark. Hier liggen grote kansen om dit programma aan het kanaal te brengen, samen met een nieuw stadspark.

3. Verbinden. Het kanaal is een lange lijn, biedt structuur en kan dienen als ruggengraat van de diverse programmaonderdelen en parken in de stad.'

Terug naar lijst
Delen