Orselle Wijma

Orselle Wijma

'A unique thing is a dangerous thing'

De Veiling

Voor de eindexamenexpositie organiseerde ik een experimentele veiling van mijn beeldend werk. Al het werk dat ik niet verkocht, vernietigde ik terplekke. Ik deed vooronderzoek bij veilinghuis De Zwaan om de veiling totaal professioneel te maken. Er was een showroom met het werk, een kavellijst en een catalogus. Ook was er een veilingmeester aanwezig met een notaris en een dame die het werk liet zien. Zelf zat ik op het podium, waar ik verschillende destructiemethoden kon toepassen: er was een papierversnipperaar, een bak met teer, een lintzaag en een hamer om werk stuk te slaan dat niemand wilde kopen. Van de 38 werken moest ik er uiteindelijk 6 vernietigen.

Lees meer in dit interview over de veiling.

Scriptie
Mijn scriptie gaat over ‘martelaarschap in de kunst’. Ik doe onderzoek naar vrouwelijke performance kunstenaars die hun lichaam gebruiken om een boodschap over te brengen en de rol van het publiek daarbij.

Kunstenaars zoals Marina Abramović, Tania Bruguera en Regina José Galindo takelen zichzelf toe om zich in te zetten voor een groter doel. Regina José Galindo uit Guatemala zet zich bijvoorbeeld in voor de vrouwen die daar vermoord worden en verdwijnen. Tijdens een van haar performances heeft ze zich opgesloten in een container en zichzelf zweepslagen gegeven. Het aantal zweepslagen stond gelijk aan het aantal vrouwen dat dat jaar was vermoord of verdwenen. Ik wil onderzoeken of de kunstenaressen met hun werk bereiken wat ze voor ogen hebben.

Stage

Ik heb stage gelopen bij het Tropenmuseum. Daar werk ik nu met veel plezier als rondleider, onder meer vanwege het contact met het publiek. Ik heb meegewerkt aan een nieuwe rondleiding aan de hand van visible thinking, waarvoor ik onderzoek heb gedaan onder docenten van middelbare scholen. Verder heb ik stage gedaan bij het Rijnlands Lyceum in Sassenheim en bij het Bredero College in Amsterdam.

Terug naar lijst
Delen