Zang

Lydia van Dam, Josee Koning, Sylvi Lane, Lilian Vieyra en Gé Titulaer zijn de hoofdvakdocenten. Techniek wordt gegeven door Lieve Geuens, Wiebe Pier Cnossen en Esther Kuijper. Vaste gastdocenten is David Linx.

De afdeling zang ontwikkelt de student tot professioneel vocalist die inzetbaar is op elk terrein van het muziekbedrijf, zowel op de bühne als in de studio. Daartoe dient de student vakbekwaam te worden in het interpreteren en improviseren in de verschillende jazzstijlen alsmede in hun toepassingen in de black music, rock, fusion, pop en latin (Braziliaans). Het brede aanbod van docenten biedt hier alle mogelijkheden toe, aangevuld met gastdocenten zoals Kurt Elling, Peter Eldridge, Deborah Brown, Dianne Reeves, Nancy Marano (Manhattan School of Music) en Anne-Marie Speed.

Iedere student heeft twee hoofdvakdocenten, één voor de stemtechnische en één voor de artistieke aspecten. Samen zijn zij verantwoordelijk voor het eindresultaat. De studenten kunnen in hun vier studiejaren bij meerdere docenten studeren.

Kandidaten wordt aangeraden na te gaan of de studie geen medische problemen oplevert. Voor het toelatingsexamen vindt een voorselectie plaats d.m.v. een in te sturen geluids- of video-opname.

undefinedOpbouw studieprogramma en studiepunten

Coördinator: Sylvi Lane

studiegids

Download hier de undefinedStudiegids Bachelor Jazz 2013-2014

Docenten

hoofdvak
Gé Titulaer
Sylvi Lane coördinator
Lydia van Dam
Lilian Vieira Braziliaans
Josee Koning Braziliaans
Sanna van Vliet improvisatie
Eva Baggerman koren
David Linx vaste gastdocent

techniek
Lieve Geuens
Wiebe-Pier Cnossen
Esther Kuiper
Bodhi Sykora methodiek

Auditie

Voorronde

Voor Nederlandse auditanten
Een auditiedag op 16 april 2014 waarop alle auditanten zingen voor een commissie:
* één song met microfoon
* één song zonder microfoon
De songs, een jazz-swing en een jazz-ballad, dienen te worden gekozen uit de jazz-songlijst. De auditanten worden begeleid door een pianist van het conservatorium.

De kandidaten met een positief resultaat worden uitgenodigd voor een theorietest in april en een tweede auditie in mei of juni.

Voor buitenlandse auditanten
Stuur een opname van drie door jou gezongen songs op cd of via myspace (geen dvd). Twee songs dienen te worden gekozen uit de jazz-songlijst: één jazz-swing en één jazz-ballad. De derde song is vrije keuze. De begeleiding liefst met trio (bas, drums, piano of gitaar) maar met alleen piano of gitaar voldoet ook. De opname moet duidelijk zijn, maar hoeft niet in een professionele studio te zijn gemaakt.
Naar aanleiding van deze opnamen wordt men al dan niet uitgenodigd voor een auditie.

Over de beoordeling van de voorronde en de opnamen kan niet worden gecorrespondeerd.

Auditie
Voor de auditie bereidt de kandidaat de volgende songs en een solo voor:
1. jazz-swing
2. jazz-ballad
3. vrije keuze
4. een song gekozen van de techniek-songlijst.
5. het uitvoeren van een uitgeschreven improvisatie/solo. Deze solo mag een bestaande getranscribeerde solo zijn of een zelf bedachte solo. Breng voor de commissie in zesvoud de transcriptie mee.
Eén van de songs dient te worden gekozen uit de jazz-songlijst. Dit moet een andere song zijn dan de songs die je voor de voorronde hebt gekozen.

De commissie kiest uit deze lijst minstens drie songs die de auditant ten gehore brengt.

Het conservatorium zorgt voor een begeleidende band bestaande uit piano drums en bas. Breng voor het trio duidelijke partijen van de songs mee, in de juiste toonsoort.

De auditant krijgt aan het einde van de tweede auditie te horen of hij/zij is geplaatst op de wachtlijst voor het eerste jaar bachelor (of voor het voorbereidende jaar). 

emailFacebookTwitterLinkedinGoogle+