Koen van der Heijden

Koen van der Heijden

Course
Mime School
Class
2017

Sensitiviteit, fysiekaliteit, muzikaliteit en spelplezier zijn voor mij de lijdraden als ik op de vloer sta. In eerste instantie vertrekken vanuit het plezier van het ontdekken. De grenzen op te zoeken van de ruimte, de spanning en het lichamelijke vermogen. Ik ben een diesel. Ik kan urenlang werken met hoge concentratie en zware fysieke uitputting. Als speler kan ik transformeren naar onduidbare en soms gevaarlijke figuren, bewegen met grote beheersing en gevoeligheid. Als ik op de vloer een vorm heb gevonden, een duidelijk kader of kern om vanuit te werken, gebruik ik een transformatie om zo grotere expressie teweeg te brengen, zowel in het fysiek als in de mimiek.

Als een regisseur mij benaderd (of andersom) vind het belangrijkste dat ik een klik heb met het concept voor de voorstelling. Ik moet geïnspireerd worden door de ideeën die de regisseur heeft. Ik ben een makende speler. Ik creeër vanuit het spelen, het onderzoeken op de vloer. Als ik in iemands project sta is onderdeel zijn van, medemaker zijn van voor mij een vereiste vorm van engagement. Zo zoek ik telkens een manier om iets te kunnen toevoegen aan de voorstelling, door ook altijd het grote plaatje in gedachte te houden in het repetitieproces.

Ik heb o.a. gewerkt met: Giulio D’Anna, Johannes Bellinkx, Schwalbe en Sam Scheuermann.

The Place to Be

The Place to Be is een fysieke en beeldende voorstellingen waar de grenzen van het lichaam worden opgezocht. De voorstelling gaat over het ploeteren van de mens. Wat als alles zinloos is, kunnen we er dan nog iets van maken? Twee mannen zitten vast in een eindeloze en absurde wereld, afhankelijk van elkaar, pogen ze er iets van te maken. In een uitputtende tour de force, zonder enige fysieke terughoudendheid, slepen de mannen elkaar in The place to be een bouwwerk van praktikabels op en af. Meedogenloos en teder tegelijk. Het is een gevecht zonder agressie.

Koen en Hidde studeren deze zomer af aan de Mime Opleiding van de Academie voor theater en dans. Via hun achtergrond, Koen in free running en Hidde in break dance, vonden zij elkaar in het tweede jaar van hun studie. De voorstelling die zij toen maakte, blijkt achteraf gezien al veel elementen te bevatten die hun werk nu kenmerkt: fysiek, hypnotiserend, zich verhoudend tot bepaalde objecten of installaties.

Credits
Spel en concept : Koen van der Heijden, Hidde Aans-Verkade
Licht : Paul Bruinsma
Geluid : George Dhauw
Begeleiding : Loes van der Pligt

Back to list
Share