Melissa Bremmer

The specialist preschool music teacher's pedagogical content knowing regarding teaching and learning rhythm skills viewed from an embodied cognition perspective  

This thesis presents an investigation into the pedagogical content knowing (PCKg) of Dutch experienced specialist preschool music teachers with regard to teaching and learning rhythm skills viewed from an embodied cognition perspective. An embodied cognition perspective stresses the intimate relationship between body, mind and environment. The study is first of all significant for offering a new perspective on the nature of the specialist preschool music teachers’ PCKg: a multimodal and dynamic way of knowing that emerges from the interrelated role between the social, cultural and physical classroom environment, the teaching task and the teacher’s body. Beyond the classroom, these teachers’ bodies form a source for recalling, re-enacting and eliciting classroom experiences to develop and communicate their PCKg. Secondly, it offers a new perspective on the content of the specialist preschool music teachers’ PCKg: these teachers’ bodies take on different roles to mediate the preschoolers’ learning process regarding rhythm skills. These findings have implications for further research, teacher education, practice and policy. 

2005-present publicaties

research

- Bremmer, M. (2015). undefinedWhat the body knows about teaching music (Doctoral dissertation);

- Bremmer, M., Croes, M., & Sterkenburg, P. (2014). undefinedAn arousal communication system for parents and their child with Prader-Willi syndrome. Leiden: Prader Willi Fonds. 

- Bremmer, M. en Schopman, E. (2011). undefinedDe improvisatie les: wat, hoe en waarom zo? Amsterdam: Amsterdam University of the Arts, Arteducation research group and Arnhem: ArtEZ, Arteducation research group;

- Bremmer, M., & Huisingh, A. (2009). undefinedMuziek is als geluiden heel mooi door elkaar gaan. Onderzoek naar muziekonderwijs dat aansluit bij het beeld van het competente kind. Amsterdam, The Netherlands: Arteducation research group.  

- Bremmer, M. (2006). undefinedScan Amsterdamse Muziekeducatie Primair Onderwijs. Amsterdam, The Netherlands: Arteducation research group.  

- Bremmer, M. (2005). undefinedNootzaak! De praktijkkennis van vakleerkrachten in het basisonderwijs betreffende het ontwerpen en het uitvoeren van een curriculum voor ‘noten leren lezen’ en hoe deze praktijkkennis zich verhoudt tot theoretische inzichten rondom het leren lezen van noten. Amsterdam, The Netherlands: Arteducation research group.  

bookchapters

-       Bremmer, M., & Schreuder, A. (forthcoming). The Educational Model “Rhythms Around the World”: Student-teachers Learn to Transmit Traditional Musics to pupils in primary and secondary education. In B.W. Leung (ED.), Traditional Musics in the Modern World: Identity, Transmission, Evolution, and Challenges (pp. XX). Dordrecht, The Netherlands: Springer.

- Schutte, L., Minnema, W., & Bremmer, M. (2016). undefinedLeren van elkaar: de samenwerking van pabo- en conservatoriumstudenten in het muziekonderwijs. In L. Schutte (Red.), Muziekeducatie doen we samen. Amserdam. NL: NPNDrukkers. 

- Bremmer, M. & Schutte, L. (2016). undefinedCurricula van het muziekonderwijs versterken door kennis en kunde te bundelen en te delen. In L. Schutte (Red.), Muziekeducatie doen we samen. Amsterdam. NL: NPNDrukkers. 

- Bremmer, M. (2015). What the body knows about teaching music. In M. Bremmer & C. Hermans (authors), Embodiment in Arts Education. Teaching and learning with the body in the arts (pp. 14-27). Amsterdam, The Netherlands: Arteducation research group;

- Bremmer, M. (2015).undefined De rol van feedback bij formatief toetsen. In M. Gerner, E. Lucker & M. Wüst (Red.), Kijk op de praktijk. Toetsen en beoordelen aan de AHK (pp. 26-30). Amsterdam, NL: Amsterdam University of the Arts;

- Bremmer, M. (2015).undefined The role of the teacher’s body in music education: Pedagogical content knowledge viewed from an embodied cognition perspective. In S. Schonmann (Ed.), International Yearbook for Research in Arts Education, Vol. 3 (pp. 48-53). Münster, Germany: Waxmann. 

- Bremmer, M., & Schopman, E. (2011). undefinedDe improvisatieles: Praktijkkennis van docenten muziek vergeleken met theoretische inzichten. In M. Bremmer,  E. Van Hoek, E. Schopman & A. Vervoorn (auteurs), Onderzoek in muziek in het voortgezet onderwijs (pp. 45-127). Amsterdam, NL: Arteducation research group & The Amsterdam Fund for the Arts. 

- Bremmer, M., & Huisingh, A. (2009). undefinedMusic is when sounds come together nicely. Researching preschool music education that is based on the image of the competent child. In S. Young, & A.R. Adessi (Red), MERYC 2009. Proceedings of the 4th Conference of the European Network of Music Educators and Researchers of Young Children (pp. 295-302). Bologna, Italy: Bononia University Press. 

- Bremmer, M., Schreuder, A., & Veerdonk, H. (2005). Ritmes rond de Wereld: lessen wereldmuziek op het conservatorium leren vertalen naar wereldmuzieklessen in de basisschool. The Hague, NL: Proposo. 

Articles specialist journals and book reviews

- Bremmer, M. (2016). Book review undefinedMasterClass in Music Education. Transforming Teaching and Learning. British Journal for Music Education, 33(2), 239-242.

- Bremmer, M. (2016). undefinedWat het lichaam weet over het doceren van muziek. Cultuur + Educatie 15(44),  43-63;

- Bremmer, M. & Huisingh, A. (2012). Als geluiden heel mooi door elkaar gaan (2), De wereld van het jonge kind, 39(1), 23-25;

- Schopman, E., & Bremmer, M. (2011). undefinedDe improvisatieles. Praktijkkennis van muziekdocenten vergeleken met de theorie. Kunstzone, 10(12), 30-31. 

- Bremmer, M. (2010). undefinedLeren improviseren. In C. Koopman & V. Meeuwis  (Red.), Alle registers open: nieuwe ontwikkelingen in onderzoek naar muziekeducatie (pp. 14-33). Cultuur + Educatie 28(10). Utrecht, NL: Cultuurnetwerk Nederland. 

- Bremmer, M. & Huisingh, A. (2010). undefinedAls geluiden heel mooi door elkaar gaan. De wereld van het jonge kind, 38(2), 8-10. 

- Bremmer, M. (2006). undefinedPraktijk- en theoriekennis van muziekleerkrachten vergeleken. In M. van Hoorn (Ed.), Onderzoeken naar cultuureducatie in het primair onderwijs (pp. 80-101). Cultuur + Educatie 16. Utrecht, NL: Cultuurnetwerk Nederland. 

- Bremmer, M. (2006). Boekrecensie: undefinedKnowing music, making music. Utrecht, NL: Lectoraat Theorie en uitvoeringspraktijk.

media

- Verslag symposium Embodiment in Arts Education: Kool, L. (2016). Belichaamd denken in muziek en dans : over de rol van het lichaam in de overdracht tussen kunstdocent en leerling. Kunstzone, 3, 34-35.

- Interview Kunstzone Melissa en Emiel: Kool, L. (2016). Verdieping zoeken in de praktijk: promoverende kunstvakdocenten. Kunstzone, 3, 6-8.

 - Interview in Cultuur & school (2011): ‘undefinedOnderzoek naar cultuureducatie: theorie versus praktijk”

- Video film on the Remix!-project with Artist in Residence Eboman

Film about the project 'muziekeducatie doen we samen' ('music education we do together')

 

 

Video-film lecture “What the body knows about teaching music”

emailFacebookTwitterLinkedinGoogle+