IMVFX

Interactieve media/Visual effects (IMVFX)

De ontwikkelingen op het gebied van digitalisering volgen elkaar in rap tempo op. In steeds meer films wordt gebruik gemaakt van computeranimaties. Sommigen uit het vak zien dat als een bedreiging, de Filmacademie ziet het als een kans. Film en interactieve media vormen een vernieuwende en uitdagende combinatie. Deze media bieden een scala aan nieuwe mogelijkheden binnen de film.

De Filmacademie is de plek waar je kunt experimenteren met nieuwe vertelvormen en technieken. Er ligt een wereld van computertechnieken voor je open waarin je verhalen kunt vertellen door middel van 3D-animatie. Die wereld ligt letterlijk aan je voeten, want er is een nauwe samenwerking met internationale mediabedrijven, researchlabs en universiteiten. Verwacht geen gespreid bedje als je kiest voor deze studie. Beide richtingen vormen geen duidelijk afgebakend geheel en zijn voortdurend in beweging.

Interactieve Media/Real-time Storytelling
Binnen deze richting richt je je op het vertellen van een interactief cinematografisch verhaal. Je gebruikt hiervoor real-time technieken. Deze past de VFX-industrie al toe voor het previsualiseren van filmscènes. Maar anno 2013 worden ze steeds vaker ingezet om een interactieve eindproductie te maken. Overigens niet alleen voor de VFX-industrie, steeds vaker maken (oud)studenten ook verhalende en educatieve content voor de game-industrie.

Visual Effects
Bij Visual Effects leer je 3D-beelden maken in de computer die vervolgens worden geïntegreerd in gemaakte live-action locatie- of studio-opnames. Je raakt vertrouwd met het draaien in een zogenaamde green screen-studio en leert de nieuwste real-time previsualisatietools kennen. Het stelt de makers in de gelegenheid om in een vroeg stadium te experimenteren met de camerapositie, de mis-en-scène, de locatie enzovoort.

Artistieke visie
In beide richtingen werk je met de nieuwste software en technieken. Dat betekent niet dat je vier jaar lang alleen maar achter een scherm zit. Je werkt nauw samen met onder meer regisseurs en scenarioschrijvers. Hoe geef je vorm aan hun ideeën en plannen? En hoe presenteer je jouw werk aan hen? Het komt allemaal aan bod in deze opleiding. Je leert jouw kennis van software te combineren met een artistieke, inhoudelijke visie.

Praktijkvoorbeelden

Martin Necas Niessner, Ewoud Heidanus en Menno Dijkstra studeerden af in 2011. Daarna traden ze in dienst bij Double Negative (DNEG), Europa’s grootste visual effects studio in Londen. Interviews met Martin, Ewoud en Menno

CineGrid

Over CineGrid en Een bizarre samenloop van omstandigheden, het eindexamenproject van de IMVFX-klas van Lichting 2011. Het project is gemaakt met behulp van de technieken die ontwikkeld zijn binnen CineGrid.

Opleidingsgegevens

Studielast
240 studiepunten

Studieduur
4 jaar voltijd

Voertaal
Nederlands

CROHO-code
34733 (B Film en Televisie)

Graad
Bachelor of Film and Television

Agenda

Open dagen
zaterdag 17 januari 2015: oriënteren
zaterdag 7 februari 2015: verdiepen

Deadline aanmeldingen
maandag 2 maart 2015

Locatie

Filmacademie
Markenplein 1
1011 MV Amsterdam
undefinedGoogle maps

emailFacebookTwitterLinkedinGoogle+