Bremmer, M., & Schreuder, A. (forthcoming). The Educational Model “Rhythms Around the World”: Student-teachers Learn to Transmit Traditional Musics to pupils in primary and secondary education. In B.W. Leung (ED.), Traditional Musics in the Modern World: Identity, Transmission, Evolution, and Challenges (pp. XX). Dordrecht, The Netherlands: Springer.
Bremmer, M., & Schutte, L. (2017). Lesgeven met je lichaam. De Pyramide, 71(4), 11-13.
Bremmer, M. (2015). What the body knows about teaching music. In M. Bremmer & C. Hermans (authors), Embodiment in Arts Education. Teaching and learning with the body in the arts (pp. 14-27). Amsterdam, NL: Lectoraat Kunst- en cultuureducatie.
Bremmer, M. (2015). De rol van feedback bij formatief toetsen. In M. Gerner, E. Lucker & M. Wüst (Red.), Kijk op de praktijk. Toetsen en beoordelen aan de AHK (pp. 26-30). Amsterdam, NL: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.
Bremmer, M. & Huisingh, A. (2012). Als geluiden heel mooi door elkaar gaan (2), De wereld van het jonge kind, 39(1), 23-25.
Bremmer, M. en Schopman, E. (2011). De improvisatie les: wat, hoe en waarom zo? Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Lectoraat Kunst- en Cultuureducatie en Arnhem: ArtEZ, Lectoraat Kunsteducatie.
Bremmer, M. (2010). Leren improviseren. In C. Koopman & V. Meeuwis (Red.), Alle registers open: nieuwe ontwikkelingen in onderzoek naar muziekeducatie (pp. 14-33). Cultuur + Educatie 28(10). Utrecht, NL: Cultuurnetwerk Nederland.
Bremmer, M. & Huisingh, A. (2010). Als geluiden heel mooi door elkaar gaan. De wereld van het jonge kind, 38(2), 8-10.
Bremmer, M., & Huisingh, A. (2009). Muziek is als geluiden heel mooi door elkaar gaan. Onderzoek naar muziekonderwijs dat aansluit bij het beeld van het competente kind. Amsterdam, NL: Lectoraat kunst- en cultuureducatie.
Bremmer, M., Schreuder, A., & Veerdonk, H. (2005). Ritmes rond de Wereld: lessen wereldmuziek op het conservatorium leren vertalen naar wereldmuzieklessen in de basisschool. Den Haag, NL: Proposo.
Crone, M. (2006), De Kunstkijkwijzer (PDF) Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Lectoraat Kunst- en cultuureducatie.
Groenendijk, T., Damen, M.L., Haanstra, F. en Boxtel, C. van. (2014) Beoordelingsinstrumenten in danseducatie. Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Lectoraat Kunst- en cultuureducatie.
Groenendijk, T., Damen, M., Haanstra, F. & Boxtel, C. van (2016). Beoordelingsinstrumenten in de kunstvakken- een review. Pedagogische Studiën, 93 (2), p. 62- 82.
Groenendijk, T. (2017). Wat moeten leerlingen kunnen bij het kijken naar kunst en andere beelden. Kunstzone (juli, 4), 1012.
Groenendijk, T. (2017). Beoordelen in het nieuwe CKV. Kunstzone (juli, 4), 24 25.
Haanstra, F. (2012). Het kunstzinnige brein. Cultuur+Educatie 34. Brein, kunst en educatie (pp. 28-71). Utrecht: Cultuurnetwerk Nederland.
Haanstra, F. (2013). Research into competency models in arts education. Paper presented at ‘ International Perspectives of Research in Arts Education’ Bonn, November 4th 2013
Haanstra, F. (2013). Key components of authentic arts education. In A de Vugt & I. Malmberg (Eds.). European perspectives on music education (pp. 17-30). Innsbruck: Helbling.
Haanstra, F. (2013). Students’ Assessment of Arts Learning at School. In E. Liebau, E. Wagner & M. Wyman (Eds.) International Yearbook for Research in Arts Education (pp. 217-222). Münster: Waxmann.
Haanstra, F., Damen, M.L. Damen & Van Hoorn, M. (2013). The U-curve going Dutch: Cultural differences in artistic graphic development. In A. Karpati & E. Gaul (eds.). From child art to visual language of youth. New models and tools for assessment of learning and creation in art education. (pp. 211-231). Bristol: Intellect.
Haanstra, F., Damen, M.L., & Hoorn, M. van (2013). Interestingness and pleasingness of drawings from different age and expertise groups. Empirical Studies of the Arts, 31 (2) 173-194. doi: 10.2190/EM.EOV.2
Haanstra, F. (2013). Academisch docentschap in het hbo. Cultuur&Educatie 13 (37) 27-35.
Haanstra, F. (2013). Review of ‚Zeichnen: Wahrnehmen, Verarbeiten, Darstellen. Empirische Untersuchungen zur Ermittlung räumlich-visueller Kompetenzen im Kunstunterricht‘. Edith Glaser-Henzer a.o. International Journal of Education through Art 9 (3), p. 413-414
Haanstra, F. (2013) Kunst(educatie) om de kunst? Boekbespreking. Boekman 79 p. 198-199.
Haanstra, F., Damen, M-L., Groenendijk, T. & Van Boxtel, C. (2015). A Review of Assessment Instruments in Arts Education. In S. Schonmann (Ed.) The Wisdom of the Many - Key Issues in Arts Education. International Yearbook for Research in Arts Education 3/2015 (p. 413- 418) Münster: Waxmann.
Haanstra, F., & Groenendijk, T. (2017). Kijken: beelden onderzoeken en waarderen. Kunstzone (juli, 4), 1214.
Heijnen, E. (2017). CKV en de onderzoekende leerling. Kunstzone 16(3), p 26-27.
Heijnen, E. (2016). Een nieuw model voor authentieke kunsteducatie. In A. Neele, M. Tal, R. Kox, V. Meewis, L. van den Bulk (Eds.), Een kleurrijke basis: Ontwikkelingen en trends in het cultuuronderwijs. LKCA, Utrecht.
Heijnen, E. (2015). Art Practice as Schooling. In M. Brouwer, N. Hartjes, M. Terpstra (Eds.), A Way of Learning: Growing in Cultural Institutions (p. 20-24). MAMA, Rotterdam.
Heijnen, E. (2014) Informal Visual Networks. In V. Venkatesh, J. Wallin, J. Castro, Jason E. Lewis (Eds.), Educational, Behavioral, and Psychological Considerations in Niche Online Communities (p. 33-50). IGI Global, Heshey, PA.
Heijnen, E. (2013) Informelle visuelle Netzwerke. In K. Bering, S. Hölscher, R. Niehoff, K. Pauls (Eds.), Visual Learning: Positionen im internationalen Bereich (p. 401-417). Athena Verlag, Oberhausen.
Herfs, J. en Hoek, E. van (2012) Pilot Muziekeducatie in het basisonderwijs. Amsterdam: Gemeente Amsterdam Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling en lectoraat Kunst- en cultuureducatie.
Herfs, J. en Hoek, E. van (2013) Muziekles is anders. Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Lectoraat Kunst- en cultuureducatie
Hermans, C. (2017). Autistische kinderen leren communiceren door dans. Kunstzone (juli, 4), 4849.
Hoek, E. van. (2017). Bandcheck. Kunstzone (juli, 4), 68.
Hoek, E. van. (2016) Bewogen Muziek, onderzoek naar een kunstproject voor ouderen vanuit muziek, spel en beweging Uitgave Stichting Muzisch Spoor. Santpoort-Noord ISBN 978-90-825294-0-1.
Hoek, E. van. (2014) Een beoordelingsinstrument voor muzikale interactie. Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Lectoraat Kunst- en cultuureducatie. Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Lectoraat Kunst- en cultuureducatie.
Koopman, C. (2006), Community music as music education: on the educational potential of community music International Journal of Music Education. Vol. 25, nr. 2 (Aug.), p. 151-163. [meer informatie]
Kors, N. en H. van den Veerdonk (2006), Componeren in de basisschool Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Lectoraat Kunst- en cultuureducatie.
Vervoorn, A., Bremmer, M., Hoek, van E., Schopman, E. (2011) Onderzoek naar muziek in het voortgezet onderwijs. Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Lectoraat Kunst- en cultuureducatie.