In de voetsporen van de Don: facetten van muziektheater.

Periode

Periode
25 januari 2010 - 29 maart 2010 (vakantie 22 februari 2010)
1 zondagmiddag voorstellingsbezoek Amsterdam: Barok Opera Amsterdam  
met het Purcell Gala:  'Henries' Hotspots',
Wekelijks op maandag van 19.00 – 21.30 uur

Begeleider
David Prins

Locatie
undefinedde Theaterschool, studio

Groep
Minimaal 8, maximaal 15 studenten.
Open studenten van alle opleidingen van de AHK en voor studenten van de Gerrit Rietveld Academie

Werkvorm
10 lessen
De reeks bevat ook een bezoek aan 1 zondagmiddagvoorstelling
Nederlandstalig


In De voetsporen van Don Juan leer je de merkwaardige kunstvorm kennen waarin muziek, dans, spel en beeld al eeuwen samenkomen: het muziektheater.

In De voetsporen van Don Juan houden we ons bezig met de vraag hoe vorm wordt gegeven aan muziektheater. Wie zijn daar bij betrokken en hoe werken beeldend kunstenaars, dansers, zangers, acteurs en instrumentalisten samen zonder dat ze elkaar in de weg lopen? Tijdens de tocht door tijden en landen ontvouwt zich een panorama van verschillende theatervormen. Je ontdekt de eigenschappen, artistieke mogelijkheden en - beperkingen van allerlei soorten inter- en multidisciplinaire producties, uiteenlopend van opera tot performance. En alle mengvormen daartussen. 

Don Juan is onze gids. Wie is de man die in Spanje Juan heet, in Frankrijk naar de naam Jean luistert, in Italië Giovanni wordt genoemd en als Don John voet aan wal in Engeland zette? Wat is zijn verhaal? Hoe laten de schrijvers, librettisten en componisten hem spreken? En wie vertelt welk gedeelte van het verhaal?

Antwoorden vinden we door te reflecteren en zelf te doen. Iedere avond zal worden geopend met spel, zodat we weten waarover we praten. Ook zullen een aantal  voorstellingen worden bezocht.

Over de docent
David Prins (1961) studeerde cello en muziektheaterregie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij werkte als assistent-regisseur samen met o.a. Peter Sellars, Boris Pokrovski, Brigitte Fassbaender, Alfred Kirchner, Erik Vos en Pierre Audi. Hij realiseerde eigen ensceneringen van opera’s van onder meer Mozart, Purcell, Verdi, Puccini, Sjostakowitsch, Künneke, Wagner en Andriessen, als ook theaterwerk van o.a. Ionesco, Albee, Dürrenmatt en Synge. Prins werkte mee aan producties van diverse gezelschappen in binnen- en buitenland, zoals Toneelgroep Baal, De Nederlandse Opera, De Nationale Reisopera, Speeltheater Holland en Theater im Pfalzbau Ludwigshafen, The New Israeli Opera, Tel Aviv en de Staatsopera van Tatarstan. Samen met Barokopera Amsterdam werkt Prins vanaf 2002 aan de realisatie van het project Purcell on Stage waarin alle muziek die de ‘Britse Orpheus’ voor het theater componeerde in geënsceneerde vorm wordt uitgevoerd.

Prins geeft internationale workshops acteren voor operazangers. Hij bekleedt gastdocentschappen aan conservatoria, aan de Toneelacademie Maastricht en aan de AHK. Dit seizoen leidt hij de operaklas van het Conservatorium Utrecht en doceert hij drama aan de klassieke zangafdeling van het Rotterdams Conservatorium Codarts.

Quote de Volkskrant over het werk van David Prins als regisseur:
A Tempest (Purcell on stage III)
"Bewerking van The Tempest vol ingenieuze verkleedpartijen.Buitengewoon toegankelijk. Het resultaat sluit als een bus. Een vrolijke mix van gesproken en gezongen theater."

Toetsing
Actieve deelname, muzikale samenwerking, toepassing

Instapvoorwaarde
Propedeusediploma
 
Studielast
56 uur (2 EC)
Het volledig aantal studiepunten wordt alleen toegekend als je 9 sessies actief aanwezig was en ook de voorstelling hebt bezocht. Raadpleeg voor toekenning je studiegids.

emailFacebookTwitterLinkedinGoogle+