Een nieuwe wereld van afval

afstudeervoorstelling Residu

Residu is de afstudeervoorstelling van scenografen Juul Dekker en Teunis Ruiten. De voorstelling houdt het midden tussen een theatrale vertelling en een museale installatie. Geïnspireerd door het prieelvogeltje creëerden Juul en Teunis een nieuwe wereld, gemaakt van afval dat ze vonden binnen een straal van zes kilometer rondom de Theaterschool. 'Scenografie is niet het zomaar bedenken van een decor, maar het filosoferen over de theatrale ruimte.'

Terwijl de engel langs de voorwerpen op het toneel gaat, komen de objecten tot leven
Terwijl de engel langs de voorwerpen op het toneel gaat, komen de objecten tot leven

‘De prieelvogel is een schijnbaar oninteressante vogel die kleurige rommel verzamelt’, vertelt Teunis. Hij rangschikt alles op kleur en bouwt zo een prieel om zijn vrouwtje het hof te maken. Instinctief geeft hij de restproducten in zijn tuintje een nieuwe functie, met als doel 'nieuw leven' te creëren. In onze voorstelling stond het publiek rond de installatie en was men getuige van een twintig minuten durende performance met een muzikant, een kind en een danser van de opleiding Moderne theaterdans. Daarin kwam de wereld van gestorven spullen opnieuw tot leven.’

Engel
‘Theatermaken, en überhaupt mensen met beelden confronteren, heeft niet alleen tot doel om visueel te verleiden of te intimideren, maar vooral ook om een natuurlijke instelling te doorbreken. Het perspectief van de kijker een zwieper te geven’, vertelt Juul. Tijdens de voorstelling Residu zweeft een acteur als een engel naar beneden. Terwijl hij langs de voorwerpen op het toneel gaat, komen de objecten tot leven. Stofzuigers en wasmachines maken geluid, de radio gaat aan en de kleuren van het decor veranderen. Teunis: ‘Scenografie is niet het zomaar bedenken van een decor, maar het filosoferen over de theatrale ruimte, die al begint op de huid van de acteur of danser. Daar komt dus ook het kostuum bij kijken, waar mijn voorkeur ligt.’

Juul Dekker en Teunis Ruiten maakten voor Residu een decor van afval

Juul neemt graag de tijd om dingen tijdens het ontwerpen steeds vanuit een andere invalshoek te bekijken. ‘Ik sta graag kritisch tegenover het vertrouwde en ben nieuwsgierig naar het vreemde. Tijdens dit project merkte ik dat je binnen de Theaterschool de tijd krijgt om jezelf artistiek te ontwikkelen, en de ruimte om nieuwe dingen te proberen. Bij het maken van zo’n voorstelling komt van alles kijken, en binnen de Theaterschool kan iedereen je helpen vanuit zijn specialisatie.’

Trekkenwand

Tweedejaarsstudent Techniek en theater Dave van Roon moest de engel laten vliegen en was verantwoordelijk voor de veiligheid en de zogenaamde trekkenwand, de hijsinstallatie. ‘We moesten ons eerst goed laten voorlichten over het gebruik van tuigjes, vliegmiddelen en de regels. Het kiezen van een tuigje luisterde nauw, omdat er een gat in het kostuum gemaakt moest worden voor de takel. Dat was weer belangrijk voor de scenografen. Dankzij dit project heb ik diverse technieken onder de knie gekregen. Het ironische was dat ik de dag na de laatste voorstelling mijn eerste les trekkenwand op school kreeg.’

In 2011 studeerde de allereerste lichting van de nog jonge opleiding Scenografie af. De opleiding is mede vormgegeven door deze eerste lichting van zes studenten: Eline Baks, Juul Dekker, Sofie Doeland, Lisanne Hakkers, Roos Matla en Teunis Ruiten. Voor hun pionierswerk werden de zes beloond met de Top Naeff Prijs, een prijs die traditiegetrouw wordt toegekend als aanmoedigingsprijs aan veelbelovend talent van de Theaterschool.
Vijf van de zes studenten hebben kort na hun afstuderen het collectief LAB 0.41 opgericht, waarmee zij projecten gaan initiëren – niet alleen in het theater, maar ook in museale omgevingen en de openbare ruimte.

Juul Dekker
Teunis Ruiten
emailFacebookTwitterLinkedinGoogle+