Nationale Balletacademie - Dansers van Morgen

woensdag 10 juli 2019, 20:00 - 23:00 uur
Nationale Opera & Ballet
Amstel 3
Amsterdam

Eindvoorstellingen Nationale Balletacademie 2019
in Nationale Opera & Ballet

Data:
Dinsdag 9 juli 20:00 uur
Woensdag 10 juli 20:00 uur

Kaartverkoop en prijzen:
Prijzen normaal / met korting (Stadspas, studenten, jeugdkorting tot 16 jaar, CJP, Pas 65):
Eerste rang: € 32,50 / € 27,50
Tweede rang: € 25,00 / € 20,00
Derde rang: € 17,50 / € 15,00
Student alert (last minute): € 10,00
Groepskorting 5%  voor groepen vanaf 15 personen
Groepskorting 10% voor groepen vanaf 30 personen

Bestel nu uw kaarten!
operaballet.nl

De eindvoorstellingen van de Nationale Balletacademie vormen sinds enkele jaren een verrassend hoogtepunt aan het einde van het balletseizoen in Nationale Opera & Ballet. Dit jaar presenteert de internationale topopleiding voor klassiek ballet – de enige Nederlandse dansopleiding die gelieerd is aan Het Nationale Ballet – een programma waarin diversiteit het sleutelwoord is. Naast klassieke paradepaardjes als Marius Petipa’s negentiende-eeuwse Paquita (in de versie van Rachel Beaujean) en Gregor Seyfferts spektakelstuk Bolero ziet u Atomos, een van de hoogtepunten uit het oeuvre van de Britse topchoreograaf Wayne McGregor, én een aantal nieuwe, speciaal voor de gelegenheid op en voor de studenten gecreëerde werken.

Alle leerlingen en studenten van de Nationale Balletacademie werken mee aan Dansers van Morgen, van de tien- en elfjarigen die hun opleiding nog maar net begonnen zijn tot en met de bijzondere jonge danstalenten die deel uitmaken van de Junior Company van Het Nationale Ballet. De Junior Company-dansers zullen Ernst Meisners energieke en succesvolle Revelry uitvoeren, een choreografie die de sfeer oproept van een sprankelend feest.

Voor het eerst in de ruim dertigjarige geschiedenis van de Nationale Balletacademie wordt Dansers van Morgen begeleid door Het Balletorkest, het vaste orkest van Het Nationale Ballet en Nederlands Dans Theater. Het Balletorkest zal alle choreografieën in het programma die op symfonische muziek gezet zijn begeleiden.

Paquita
choreografie: Marius Petipa, in een bewerking van Rachel Beaujean
muziek: Ludwig Minkus, Édouard Deldedez, Adolphe Adam, Riccardo Drigo, Nikolai Tscherepnin en Yuli Gerber, in een arrangement van John Lanchbery

In zijn oorspronkelijke versie uit 1846 is Paquita een nogal langdradig liefdesverhaal over een Spaans zigeunermeisje en een jonge officier. Maar het pure dansdeel dat Marius Petipa in 1881 aan het ballet toevoegde, geldt wereldwijd nog altijd als toetssteen voor balletgezelschappen en -solisten. De choreografie – een huwelijksdivertissement – bevat alle elementen van het klassieke ballet in optima forma: de virtuositeit, de draaien, de sprongen, een prachtig adagio.
In navolging van Het Nationale Ballet dansen de Nationale Balletacademie-studenten deze veeleisende choreografie nu in een bewerking van Rachel Beaujean (adjunct artistiek directeur van Het Nationale Ballet), een productie waarin elegantie, grandeur, ‘schwung’ en flair voorop staan.

Nieuwe creatie Wubkje Kuindersma
muziek: Anthony Fiumara
De Nederlandse choreografe Wubkje Kuindersma trekt de laatste tijd internationaal volop de aandacht. Het gezaghebbende Amerikaanse tijdschrift Dance Magazine bestempelde haar onlangs in zijn ‘to watch in 2019’-top 25 als een van de interessantste nieuwkomers aan het dansfirmament. Voor de Junior Company van Het Nationale Ballet maakte Kuindersma de afgelopen jaren Mångata, het in binnen- en buitenland bejubelde duet Two and Only en, recent, Mesmer. Nu creëert ze voor het eerst een choreografie voor de Nationale Balletacademie, voor klas 1 t/m 3, wat tevens haar eerste werk wordt voor zulke jonge dansers. Ze laat zich voor deze nieuwe creatie inspireren door het tweede deel uit Aerial van de Nederlandse componist Anthony Fiumara. “Muziek waaruit een enorme hoop en passie spreekt, heel goed passend bij de droom van deze jonge dansers die al zo vroeg in hun leven aan zo’n grote reis beginnen”, aldus Kuindersma.

Revelry – Junior Company Het Nationale Ballet
choreografie: Ernst Meisner
muziek: Lowel Liebermann

Ter gelegenheid van het seizoensopeningsgala van Het Nationale Ballet creëerde Ernst Meisner in 2017 een nieuwe choreografie voor de twaalf dansers van de Junior Company, waarvan hij – naast zijn directeursfunctie bij de Nationale Balletacademie – sinds 2013 artistiek coördinator is. Het bruisende, energieke werk op de gelijknamige, kleurrijke compositie van Lowell Liebermann roept de sfeer op van een sprankelend feest. De gasten arriveren een voor een en al snel tuimelen ze uitbundig over elkaar heen om, in alle mogelijke combinaties, het leven te vieren. “Licht en vrolijk” en een “uitstekend vehikel voor jonge dansers die vlieguren moeten maken”, aldus Theaterkrant.nl.

Atomos
choreografie: Wayne McGregor
muziek: A Winged Victory For The Sullen

Atomos is een van de meesterwerken uit het oeuvre van de Britse choreograaf Wayne McGregor, waaruit de hbo-studenten van de Nationale Balletacademie tijdens Dansers van Morgen 2019 het laatste deel dansen. McGregor staat bekend om zijn grote interesse in technologie en natuurwetenschappen. In Atomos onderzoekt hij de kleinste eenheid van materie, of anders gezegd: onzichtbare structuren. Lichamen, bewegingen, film, geluid en licht worden in deze choreografie ‘geatomiseerd’ tot indrukwekkende, intense miniatuurscherven. Voor de balletstudenten is de choreografie één grote ontdekkingsreis, zowel wat betreft McGregors heel eigen, specifieke dansvocabulaire als vanwege de manier van werken. “De studenten moeten hun eigen invulling aan het stuk geven”, aldus voormalig McGregor-danseres Anna Nowak, die Atomos instudeert. “We willen de persoon áchter de danser zien.”

Nieuwe werelddanscreatie
choreografie: Iva Lešić
muziek: Goran Bregović en Hongaarse muziek voor mondharp

Een van de hoogtepunten van Dansers van Morgen is elk jaar weer de werelddanschoreografie van docente Iva Lešić. Anders dan voorgaande jaren maakt Lešić haar bijdrage dit jaar niet voor de allerjongste leerlingen van de Nationale Balletacademie, maar voor de leerlingen uit NBA 4, 5 en 6. De nieuwe creatie bestaat uit drie delen en opent met een choreografie voor NBA 5 en 6 met veel ritme, geïnspireerd op uiteenlopende dansen uit Rusland, Hongarije en Samoa. Daarna volgt een melancholische, op dansen uit Oost-Europa gebaseerde ‘trance-dans’ voor de meisjes uit NBA 4 en de finale, opnieuw voor NBA 5 en 6, is een feestelijke zigeunerdans voor paren.

Nieuwe creatie Didy Veldman
muziek: Simeon ten Holt
Van de Nederlandse, in Engeland werkzame choreografe Didy Veldman dansten de studenten van de Nationale Balletacademie al eerder twee (bestaande) choreografieën. Nu maakt ze voor het eerst een nieuw werk voor de academie, waarbij ze zich laat inspireren door haar Hollandse roots. Door de weilanden, de koeien, het vlakke, lineaire landschap, de horizon die je rijdend door ons land vrijwel altijd ziet. Én ze gebruikt klompen, deels ook als ode aan Hans van Manen en diens klompenchoreografie Clogs. Maar anders dan in dit werk zijn de klompen niet alleen schoeisel, maar regelmatig ook decor. Veldman gebruikt haar inspiratiebronnen op subtiele wijze – “het wordt geen folklore” – maar ze typeert haar nieuwe werk wel als een ‘mini-ode aan Holland’.

Bolero
choreografie: Gregor Seyffert
muziek: Maurice Ravel

De uitsmijter van Dansers van Morgen wordt dit jaar gevormd door Bolero van Gregor Seyffert, artistiek directeur van de Staatliche Ballettschule in Berlijn. Het is een spetterend spektakelstuk op Ravels iconische Bolero, waarbij de verschillende jaargroepen van de Nationale Balletacademie zich een voor een presenteren om hun beheersing van de klassieke ballettechniek te demonstreren. De choreografie begint met basisstrek- en -barre-oefeningen, daarna volgen eenvoudige draaien en sprongen en met het vorderen van de leeftijd van de dansers wordt het dansmateriaal – analoog aan de lespraktijk – almaar complexer en veeleisender, eindigend in onder meer partnerwerk, indrukwekkende lifts, fouettés en hoge sprongen.


Tijdschrift Dance Europe over Dansers van Morgen:
‘The dancers took to the big stage like ducks to water, filling the stage not just in numbers, but also with a radiant, professional presence. Thoroughly enjoyable.’
Susan Pond


Over de Nationale Balletacademie
De Nationale Balletacademie maakt deel uit van de Academie voor Theater en Dans/Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK) en staat sinds 2018 onder artistieke leiding van Nederlander Ernst Meisner, voormalig danser van The Royal Ballet en Het Nationale Ballet en sinds 2013 ook artistiek coördinator van de Junior Company van Het Nationale Ballet. Gelijk met Meisner trad ook een nieuwe zakelijk leider van de academie aan: René Vlemmix, voorheen onder meer werkzaam voor Springdance en Nederlands Dans Theater.
Op de Nationale Balletacademie volgen leerlingen een geïntegreerd programma van dans- en regulier onderwijs. Momenteel telt de school rond de 140 studenten, onder wie niet alleen veel jonge Nederlandse danstalenten, maar ook gaststudenten die afkomstig zijn van prestigieuze opleidingen als l’École de Danse de l’Opéra National de Paris, de English National Ballet School, San Francisco Ballet School, Canada’s National Ballet School en de balletschool van La Scala in Milaan.
Sinds 2013 is meesterchoreograaf Hans van Manen beschermheer van de Nationale Balletacademie. Ted Brandsen, directeur van Het Nationale Ballet, is als artistiek adviseur verbonden aan de school.

Delen