‘Als je mensen maar vrijheid geeft worden ze vanzelf creatief’ Deze veelgehoorde uitspraak berust op een hardnekkig misververstand. Uit onderzoek blijkt dat wanneer er sprake is van ‘wickedproblems’, je creativiteit wordt geprikkeld, juist doordat er specifieke randvoorwaarden en beperkingen gelden.
Emiel Heijnen, lector kunsteducatie (AHK) enco-auteur van Wicked Arts Assignments, doet onderzoek naar de manier waarop opdrachten en instructies creativiteit en kunstzinnigheid kunnen stimuleren. Hij stelt dat het ontwerpen van opdrachten, instructies en prompts een educatieve én creatieve praktijk tegelijk is. In deze interactieve lezing + workshop laat Heijnen veel prikkelende voorbeelden zien van hoe kunstenaars en ontwerpers de meest fascinerende instructies en opdrachten bedenken en (laten) uitvoeren. Daarnaast voer je zelf experimentele instructies uit, waarbij we analyseren of je inderdaad werd uitgedaagd om je 'creatieve spieren' aan te spannen!
Wil jij hier bij zijn? Registreer je dan nu via deze link.