Datum: zondag 8 december
Tijd: 11:00-14:00 uur
Locatie: Start op Lambertus Zijlplein (Geuzenveld), eind op August Allebéplein (Slotervaart)
Aanmelden: via dit formulier
(Let op: beperkte plekken beschikbaar, dus vol = vol!)
Ben jij student en gefascineerd door de invloeden van stedelijke ontwikkeling op lokale gemeenschappen? Wil je meer leren over de onvertelde geschiedenissen en verhalen van bewoners achter de flatgebouwen van Amsterdam Nieuw-West? Ontdek échte voorbeelden van gentrificatie en kom meer te weten over de menselijke impact ervan.
Meld je aan voor de vierde en laatste editie van deze unieke fietstour door Nieuw-West!
Onder leiding van Tayfun Balçik (onderzoeker, historicus, journalist en bewoner van de wijk) leer je de onvertelde verhalen kennen en duik je in de rijkdom aan cultureel erfgoed en geschiedenis van Nieuw-West. Zie hoe iconische plekken zoals de Sloterplas en het August Allebéplein door gentrificatie zijn getransformeerd en welke blijvende impact dat heeft op de huidige gemeenschap.
Wat maakt deze tour zo bijzonder?
Tijdens deze fietstour gaan we verder dan observeren alleen. Door middel van embodiment-methoden en story circles word je uitgenodigd om méér te doen dan alleen te luisteren. Ervaar gentrificatie niet als een abstract begrip, maar als een levend proces waarin je zelf onderdeel wordt van het verhaal.
Deel je inzichten, luister naar de ervaringen van de bewoners en lever een bijdrage aan een onconventionele manier van onderzoek. Jouw ideeën en gedachten helpen om nieuwe perspectieven op gentrificatie te vormen.
Meld je aan en ontdek de onvertelde verhalen van Amsterdam Nieuw-West!
Over het lectoraat Sociale Rechtvaardigheid en Diversiteit in de Kunsten
Het lectoraat Sociale Rechtvaardigheid en Diversiteit in de Kunsten van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK) heeft tot doel bij te dragen aan kennisontwikkeling rondom sociale rechtvaardigheid binnen de artistieke praktijk, educatie en onderzoek, zowel binnen de AHK als erbuiten. Kijk voor meer informatie op de website van het lectoraat.