Op de Zomerschool Amsterdam

Gepubliceerd op

Verslag van de Zomerschool Amsterdam. Studenten van de Academie voor Beeldende Vorming begeleiden deze maand ongeveer zeventig scholieren met een leerachterstand, samen met studenten van het Pratt Institute uit New York en docenten Kunsteducatie. De kinderen van 10 tot 12 jaar krijgen 's ochtends theorielessen en gaan 's middags op de Academie aan de slag met verschillende materialen en technieken.

Verslag van de Zomerschool Amsterdam. Studenten van de Academie voor Beeldende Vorming begeleiden deze maand ongeveer zeventig scholieren met een leerachterstand, samen met studenten van het Pratt Institute uit New York en docenten Kunsteducatie. De kinderen van 10 tot 12 jaar krijgen 's ochtends theorielessen en gaan 's middags op de Academie aan de slag met verschillende materialen en technieken.

De Academie voor Beeldende Vorming, onderdeel van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, werkt in het project samen met het Pratt Institute uit New York. Beide instituten leveren een aantal studenten, die onder leiding van docenten Kunsteducatie een programma aanbieden aan de ongeveer zeventig kinderen van negen basisscholen in Amsterdam. Het project wordt georganiseerd in het kader van de Onderwijstijdverlening van het Meesterplan Onderwijs Nieuw West, en vindt dit jaar voor de tweede maal plaats.

Voor de studenten van de Academie voor Beeldende Vorming, die worden opgeleid tot docent in de beeldende vakken, is de Zomerschool een unieke mogelijkheid om kennis te maken met de multiculturele doelgroep uit het primaire onderwijs, en tegelijkertijd een kans om in internationaal gezelschap samen te werken.

Doel van het project is het vergroten van sociale vaardigheden en de betrokkenheid bij de stad en de buurt waar de leerlingen wonen of naar school gaan. Het thema van dit jaar is 'de Gedekte Tafel door de eeuwen heen'. 's Ochtends krijgen de kinderen theorielessen, in het middaggedeelte gaan ze op onderzoek uit en leren zij werken met verschillende materialen en technieken door middel van workshops in onder andere animatie, keramiek, grafiek en theater. 

Hieronder enkele observaties en uitspraken van de studenten en de scholieren.

Rembrandt
Gianni vertelt dat de museums een beetje saai waren, maar het Rembrandthuis was vet cool. Tuba vertelt wat ze ze deze week met Jessine, Yassine, Siham, Faisel en Naomi heeft gedaan. Naast het museum hebben we geetst met inkt en lekker gesmeerd met inkt en tekenen en krassen. Dat was heel leuk. Alles was leuk. Als ik iets wil weten van juf Rach dan vraagt Gianni het; die kan goed Engels. Ik kan alleen hello en goodbye. Het is leuk om Engels te  leren. We maken een boek met mijn tekening erin en de pony van juffrouw Lisa.

Reportergroepje
Oumaia en Manal hebben de hele week in het reportergroepje gezeten. Ze zitten op de laatste middag alleen in het computerlokaal om samen met meester Niels van de foto's een poster te maken. Ze vonden het heel leuk om alle groepjes te bezoeken. Misschien leren ze in de derde week een echte journalist kennen.

Performance Art
Op de tweede verdieping wordt er met de kinderen niet alleen visueel gewerkt, maar ook gedanst. Als een volleerde permance begint Bilal met het opzetten van de eerste lijnen in een dansbewing, gevolgd door de andere kinderen. Op charlestonmuziek wordt er swingend binnen de kortste keren een prachtig schilderij gemaakt. Dit wordt met zoveel plezier gedaan dat de andere aanwezigen het jammer vinden dat ze niet ook mee mogen doen.

"Je leert zoveel in dit project van de Summerschool qua lesgeven, managen, organiseren en samenwerken omdat je met zoveel culturen te maken hebt."
Lisa Meester,tweedejaars student

"The best part is too see how the children are learning. I can totally see their thinking in the project. We were working on the concept of patterns. Their understanding of patterns developed enourmously. They are seeing patterns now everywhere."Minji Kim, master student Art Education Pratt Institute

"I like using visual language to communicate with the children and I love riding my bike in Amsterdam"
Alana Glantz, master student Art Education Pratt Institute

"Drie weken Cultuursnuiven."
Henk van der Beek, derdejaars student

"Collaboration!"
Ivan Asin, master student Art Education Pratt Institute

"Uitdagend, spannend in de samenwerking.Ongelooflijk hoe de kinderen opleven in een opdracht"
Ruth van Nes,tweedejaars student

Voor meer beeldmateriaal en informatie: www.zomerschool-amsterdam.nl.

Foto's Niels Otten

Delen