Vormgeving AHKweb hoogst beoordeeld in vergelijking websites hoger onderwijs

Gepubliceerd op

Van alle websites van hogescholen en universiteiten heeft de site van de AHK de beste vormgeving, samen met die van de Hogeschool Rotterdam en Codarts. Dat blijkt uit een vergelijking tussen alle 55 websites in opdracht van ScienceGuide, waarvan de resultaten bekend werden gemaakt op de Dag voor Excellentie.


De resultaten van het onderzoek, uitgevoerd door ScienceGuide en Strategy on Demand, werden op 28 juni bekendgemaakt tijdens een minisymposium in Den Haag. Vorig jaar werden de hogescholen voor het eerst beoordeeld; dit jaar deden ook de universiteiten mee. In het onderzoek werden de 41 hbo-websites en de 14 universitaire websites door bijna vijftig scholieren en een panel van experts vergeleken op het gebied van inhoud, bereikbaarheid, vormgeving, interactiviteit en techniek.

Met een eindscore van 68% doet de AHK het samen met de HKU het best onder de kunsthogescholen, ruim vóór collega-instellingen Codarts (63%) en ArtEZ (59%). De AHK scoort een gedeelde achtste plek onder alle hbo's; vorig jaar werd de AHK nog twaalfde. Behalve de vormgeving wordt ook de zoekmachine expliciet als goed punt genoemd. De AHK scoort hoog op vormgeving, gemiddeld op inhoud, bereikbaarheid en interactiviteit en bovengemiddeld op techniek.

Volgens het onderzoek is de beste website die van de Hogeschool Rotterdam (75%), gevolgd door de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (74%) en de Rijksuniversiteit Groningen (73%). Opvallend is dat de hogescholen het over de gehele linie beter doen dan de universiteiten, behalve op het onderdeel techniek. Daardoor eindigen de meeste universiteiten relatief hoog in de ranglijst.

De benchmark stelt dat de AHK een 'redelijk goede prestatie levert op het web'. De lage score op het onderdeel Interactiviteit wordt vooral geweten aan een tekort aan testimonials van studenten. Het onderzoek werd echter uitgevoerd vóór de lancering van de Lichtingenwebsite 2011, waarop de afstudeerders van de AHK zich met hun eindwerk aan de buitenwereld presenteren. Daarmee publiceerde de AHK in één klap zo'n 250 testimonials.

In november 2010 heeft de AHK de website compleet vernieuwd, in samenwerking met het Amsterdamse ontwerpbureau Thonik. Sindsdien is het bezoek aan de site met ongeveer de helft toegenomen.

Delen