De pers over Lichting 2011

Gepubliceerd op

De pers besteedde volop aandacht aan de lichting studenten die dit jaar afstudeert aan de Filmacademie. De reacties waren overwegend positief. Opvallend vaak werd de diversiteit van de genres waarin de films gemaakt zijn, genoemd: onder andere een horrorfilm, een romantische komedie, een komedie en een realistisch drama. Over de documentaires werd het hoge niveau genoemd.

De pers besteedde volop aandacht aan de lichting studenten die dit jaar afstudeert aan de Filmacademie. De reacties waren overwegend positief. Opvallend vaak werd de diversiteit van de genres waarin de films gemaakt zijn, genoemd: onder andere een horrorfilm, een romantische komedie, een komedie en een realistisch drama. Over de documentaires werd het hoge niveau genoemd.

Peter de Bruijn - NRC Handelsblad - woensdag 29 juni 2011
In examenfilms blijkt dat Nederland nog altijd documentaireland is
Jongste lichting filmmakers onderscheidt zich door de blik stevig naar buiten te richten en laat zich niet ontmoedigen door kunstbezuinigingen

"De eindexamenfilms van de Filmacademie getuigen dit jaar van veel gezonde ambitie."

"Aan lef en ambitie geen gebrek bij de jongste lichting afstuderende filmmakers van de Nederlandse Film en Televisie Academie. De eindexamenfilms vallen dit jaar op door de eigenzinnige en open blik die uit de films spreekt.

"Indringend is Destiny van Sjoerd Oostrik. Oostrik onthoudt zich van een oordeel, maar registeert in soms bijna lyrische beelden."

 

Jos van der Burg - Het Parool -  dinsdag 28 juni 2011
Matige uitwerking van aardige filmideeën

"Er is weleens een sterkere lichting afgestudeerd."

Over 'Als ik jou niet had':
"De film portretteert een ouder echtpaar in een volksbuurt dat met de camper eropuit trekt. Nu eens geen ironische blik op liefhebbers van levensliederen en polonaise, maar een portret van twee mensen die het leven liefhebben."

 

Belinda van de Graaf - Trouw - donderdag 30 juni 2011
Portretkunst floreert op Filmacademie

Belinda van de Graaf vraagt zich af of deze generatie nieuwe makers nog wel voldoende werk zal hebben.
"Gelukkig worden er door de aanstormende filmmakers veel relevante en kritische vragen gesteld."

"Geen weg terug is wel het meest geslaagde fictieproject."

"De inspirerende, filosofisch getinte verhalen komen van de documentairemakers."

Belinda van de Graaf - Trouw - donderdag 30 juni 2011 
Debuutfilm meteen bekroond met VPRO-award
interview met Anne-Marieke Graafmans

 

Bor Beekman - de Volkskrant - juni 2011
Hoog technisch niveau van NFTA lichting 2011
Meer horror en romantiek dan filmkunst, biedt Lichting 2011, het nieuwe talent van de Nederlandse Film en Televisie Academie

"Opvallend: de Nederlandse studenten fictie lijken minder dan voorheen beinvloed door gedurfde, experimentele arthousecinema. Filmacademie 2011 is meer horrofilm en romatische komedie dan filmkunst. Het gebrek aan afstuderen scenaristen (dit jaar slechts drie) is zichtbaar in de producties, die op verhaalniveau wat weinig sprankelen. Tegelijk is het technisch niveau alom hoog."

"Ook de documentaire Destiny van Sjoerd Oostrik verdient een eervolle vermelding."

Ulrik van Tongeren
Van de website Ravage - 26 juni 2011

"In ieder geval wordt het nooit een saaie dag: de persvertoning van de eindexamenfilms van de Nederlandse Film en Televisie Academie, dit keer de lichting 2011."

"De beste documentaire van deze studentenlichting handelt eveneens over de multiculturele samenleving. Daar is het beter van regisseuse Eline Schellekens"

"De documentaire Onze Vaders is een egodocument van Liseth Medema. Moedig dat deze filmmaakster zichzelf zo bloot durft te geven."
- Dochters van Marta Jurkiewicz is "een warme en stimulerende filmervaring".

 

Ger Rakhorst
De website van Filmtheater de Uitkijk

"Persoonlijk, dat is het woord dat het best past bij de nieuwste lichting filmmakers die deze week afstuderen aan de filmacademie. Films waarin de eigen familie onderwerp is, sociale speelfilms en documentaires waarin individuen of groepen zich manifesteren om hun bestaan in een harde wereld zeker te stellen.

- Daar is het beter - Een mooie parallel tussen twee groepjes mensen in een auto, reizend tussen toekomst en verleden en vice versa.
- Het onopmerkelijke leven van Hans Boorman - Lekker langzame film met een vleugje sixties.
- Transhuman - Lekker strakke documentaire over wetenschappers die (ver) nadenken over het overwinnen van de dood.
- Destiny - Aangrijpende documentaire
- Geen weg terug - Ouderwets sociaal drama waarbij de sociale impact en de dramatische kwaliteit hoog zijn
- De Rode Loper - Wel een brutale film over acteurs en de roddelpers en een paar grappige dialogen.
- Desideratum - Rare film die psychologische horror zou moeten zijn.
- Als ik jou niet had - Geslaagde kruising van een oude Wim Wenders (Im Lauf der Zeit) en Man bijt hond."

 

Marloes Tervoort - nrc next - dinsdag 28 juni 2011
Welke regisseur in spe gaat het maken?
Van horror tot romantische komedie: afstudeerfilms van Filmacademiestudenten erg divers.

Marloes Tervoort was op de set van vier fictiefilms aanwezig en interviewde de hoofdrolspelers over de regiestudenten en het meewerken aan een eindexamenfilm

* Hanna Verboom, hoofdrolspeler in 'De Rode Loper'
"Omdat ik het enthousiasme van de jonge makers zo aanstekelijk vond, zei ik ja tegen dit project."
* Arent-jan Linde, hoofdrolspeler in 'Geen weg terug'
"Ik heb nog nooit op zo'n imposante set gestaan als bij deze film, waar een ME-team en overvliegende helicopters voorbij kwamen. Het getuigt van de enorme ambitie en overtuigingskracht van regisseur Shariff, die niet vies is van groots denken." 

 

Jan Pieter Ekker - Het Parool - woensdag 29 juni 2011
Gezien Filmacademie
Over de affiches van Lichting 2011

"Je zou verwachten dat nog één keer alle remmen los zouden gaan; de posters hoeven immers nog geen publiek naar de bioscoop te lokken. Toch zijn de meeste affiches saai, clichérijk of weinig meer dan goedbedoelde huisvlijt."

Het affiche van Daar is het beter is
"door Schut even simpel als reffend gevisualiseerd middels twee bestelbusjes die verschillende kanten oprijden. 

Delen