In totaal werden veertien inzendingen van studenten van de Nederlandse docentenopleidingen van de AHK, ArtEZ, de Willem de Kooning Academie, de HKU, Minerva en Fontys beoordeeld. Uit het juryrapport: "De winnende serie past media toe als onderwerp, expressie- en leermiddel en sluit aan op de huidige ontwikkelingen in de mediakunst. Marloes en Sarah laten leerlingen optimaal gebruik maken van de gratis beschikbare software Google Streetview en nodigt hen uit tot 'spelen' met het medium. Het lesmateriaal is compact en helder beschreven en daagt uit om na te denken over de ontwikkelingen in de openbare ruimte." De winnaars ontvingen hun hoofdprijs tijdens een feestelijke uitreiking op donderdag 22 maart in het Louis Hartlooper Complex te Utrecht.
De MediaCultuurprijs maakt deel uit van het project MediaCultuur: Kunst als mediacoach, dat als doel heeft om kunstdocenten op te leiden in het ontwikkelen en geven van mediawijze kunstlessen. Kunstdocentenopleidingen uit het hbo werken daarbij samen met Nederlandse (media)kunstinstellingen om 'mediawijsheid' onderdeel te maken van de kunstvakken in het onderwijs. Het project staat onder leiding van Emiel Heijnen van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. De winnende lessenserie wordt toegevoegd aan het lessenpakket van Mediacultuur, dat gepubliceerd wordt op de website www.mediacultuur.net.
In 2011 wonnen de AHK-studenten Rianne Sponselee en Soraya Welvaart de Mediacultuurprijs met hun lessenserie Rewind & Remix.