Symposia CREATIVE PRODUCING en LOCATIE, LANDSCHAP, THEATER op 26, 27 en 28 april

Gepubliceerd op

In het huidige politieke klimaat in Nederland wordt de waarde van kunst en cultuur wederom principieel ter discussie gesteld. Het publieke draagvlak hiervoor moet opnieuw worden bevochten. Met het tweetal symposia CREATIVE PRODUCING en LOCATIE, LANDSCHAP, THEATER wil de Theaterschool het debat over nieuwe vormen van cultureel ondernemerschap en kunstpraktijken in de openbare ruimte stimuleren. De symposia richten zich zowel op studenten, alumni en docenten als op collegae uit het werkveld.

.

De Theaterschool neemt regelmatig het initiatief om samen met het werkveld maatschappelijke en artistieke ontwikkelingen te verkennen en te vertalen naar het studieprogramma. De Opleiding Productie Podiumkunsten van de Theaterschool Amsterdam (OPP) organiseert op 26 en 27 april een tweedaags symposium met als onderwerp de rol en kansen van CREATIVE PRODUCING in het hedendaagse en toekomstige culturele veld.

In de huidige discussie over economische bedreigingen en kansen in de kunst en cultuur gaat het debat bijna geheel over het cultureel ondernemerschap met als uitgangspunt de economische waarden. Terwijl in onze visie juist de artistieke inhoud en creatieve gedrevenheid het uitgangspunt zou moeten zijn van het ondernemerschap. Voor het symposium hebben wij een aantal internationale instellingen uitgenodigd; uit New York de New York Theater Workshop en The Chocolate Factory, uit de UK Battersea Arts Centre in Londen en National Theatre Wales, aangevuld met voorbeeldmodellen voor producing uit de Nederlandse culturele sector, en de KVS uit Brussel.

Deze organisaties combineren het ontwikkelen van creatieve hotspots (place-making) met het produceren van innovatieve producten (producing). Ze houden zich bezig met het ontwikkelen van duurzame bedrijfsvoering waarbij de financiering gebaseerd is op subsidies én eigen inkomsten én sponsoring. Deze vorm van ondernemen kennen wij niet op deze manier in Nederland. In onze ogen is het juist nu van belang dat de jonge aankomende generatie theatermakers ook deze vorm van ondernemerschap leert kennen.

Het programma van 26 april staat in het kader van CREATIVE PLACEMAKING & CULTURAL ENTERPRISES. Te gast zijn:

  • New York Theater Workshop, Jim Nicola & Linda Chapman
  • The Chocolate Factory, Sheila Lewandowski & Brian Rogers
  • Battersea Arts Centre, David Micklem
  • National Theatre Wales, Matt Ball
  • Tolhuistuin, Chris Keulemans
  • De Nieuwe Oost, Eve Hopkins

Gemodereerd door o.a. Jan Zoet, artistiek directeur van de Rotterdamse Schouwburg

Het ochtendprogramma van 27 april wordt in samenwerking met het Symposium LOCATIE, LANDSCHAP, THEATER gehouden.

Het Symposium LOCATIE, LANDSCHAP, THEATER, dat op vrijdag 27 en zaterdag 28 april plaatsvindt, is een tweedaagse ontmoeting rondom kunstpraktijken in de publieke ruimte. Het komt voort uit een samenwerkingsverband ten behoeve van het masteronderwijs aan de Theaterschool, met DasArts, het lectoraat Kunstpraktijk en artistieke ontwikkeling en Atelier Oerol.
In Nederland heeft het landschap- en locatietheater een unieke traditie opgebouwd en is er bijzonder veel kennis aanwezig over kunst in de publieke ruimte. Steeds vaker kiezen kunstenaars van verschillende generaties en verschillende disciplines er nadrukkelijk voor om buiten de gebruikelijke plekken voor kunst en cultuur aanwezig te zijn en hun werk direct te plaatsen in de stad, het landschap of midden in een gemeenschap.

Het is opvallend dat daarbij de kracht van de podiumkunsten bijzonder productief blijkt te zijn, en juist het sociaal contract van theater - de openbare bijeenkomst tussen mensen - in uiteenlopende contexten wordt toegepast: van Jeanne van Heeswijk tot Jonas Staal, van G1000 tot Occupy.  De Theaterschool richt zich in deze twee dagen op een verkenning van deze ontwikkeling: is met name het ‘theater buiten de perken’ geschikt om (in elkaars aanwezigheid) opnieuw democratische principes zichtbaar te maken, om zich te verbinden aan andere publieke domeinen en om nieuwe toeschouwers te bereiken? Wat betekent dat voor het artistieke proces en de positie van de kunstenaar? Op welke manier werkt hij met zijn directe omgeving? Welke relatie gaat hij aan met de sociale, politieke en culturele conflicten die in de openbare ruimte aanwezig zijn?

Op 27 april zullen er een aantal strategieën omtrent Making Places beschouwd worden. De gasten zijn:

  • Brian Roger en Sheila Lewandowski, Chocolate Factory, New York City (US)
  • Matt Ball, National Theatre Wales (UK)
  • Jan Goossens, KVS, Brussel (B)
  • Brett Bailey, Third World Bunfight / Infecting the City, Cape Town (SA)
  • Markus Ambach, B1/A40 Die Schönheit der grossen Strasse, MAP, Düsseldorf (D)


Op de laatste dag, 28 april, wordt er nauwer ingezoomd op verschillende manieren om het landschap te benaderen, Reading Landscapes. Te gast zijn:

  • Edwin Becker, hoofd tentoonstellingen, Van Gogh Museum, Amsterdam
  • Hans van der Meer, fotograaf, Amsterdam
  • Daniel Jauslin, landschapsarchitect, TU Delft
  • Lotte van den Berg, OMSK, Utrecht
  • Gerardo Naumann, Ciudades Paralelas, Buenos Aires (ARG)


Onderdeel van het middagprogramma is een introductie/screening van Ciudades Paralelas, het verplaatsbare festival van Lola Arias en Stefan Kaegi (Rimini Protokoll), waar o.a. Gerardo en Lotte aan verbonden zijn.

De symposia vinden plaats op de Theaterschool en bij DasArts-Master of Theatre en zijn alleen toegankelijk voor genodigden.

Voor meer informatie over LOCATIE, LANDSCHAP, THEATER: dasarts@ahk.nl
Voor meer informatie over CREATIVE PRODUCING: the-stp@ahk.nl



Delen