De fictiefilms van de academie kenmerken zich jaarlijks door de hoogstaande technische kwaliteit (camera, licht, geluid), maar het niveau van de regisseurs is doorgaans sterk wisselend. De lichting van 2012 kwam in elk opzicht sterk voor de dag. Vaardig geschreven, veelal doortimmerde scenario's, gebalanceerde regie, sterke acteerprestaties.
Bor Beekman - Hollandse Nieuwe - De Volkskrant- woensdag 4 juli 2012
"Hoewel de studenten nog vrijwel allemaal begin twintigers zijn en relatief weinig levenservaring hebben, blijkt "write about what you know" toch een goed advies van de studieleiders te zijn om films te maken die reflecteren op hun leefwereld."
André Waardenburg - NRC Handelsblad/NRC-next - Afstudeerfilms: lelijke kinderen, dolende zielen/Afstuderen met een egodocu" - woensdag 4 juli 2012
Het is weer die intieme portretkunst die opvalt, en waar de eindexamenproducties het beste in lijkt te gedijen. Zo zul je het gezicht van Hans Dagelet als de vader die het opneemt voor zijn zoon in Wolvenpad van Stefan van de Staak niet licht vergeten.
Belinda van de Graaf - Mooie portretten, maar weinig drama - Trouw - donderdag 5 juli 2012
Met enkele uitschieters en veel degelijk werk is het een onderhoudend overzicht geworden.
Ulrik van Tongeren - Speelfilm ligt goed bij film/tv studenten - Ravage Digitaal - dinsdag 3 juli 2012
En verder
- Filmacademie Lichting 2012 - tien examenfilms besproken - Rick de Gier - Cinema.nl - donderdag 5 juli 2012
- Prijzen voor experimentele docu en absurdistische fictie - Leo Bankersen - Cultuurpers - dinsdag 3 juli 2012
- De nieuwe generatie creatief toptalent - Hans van der Beek - Het Parool - woensdag 4 juli 2012
- De peilloze diepte na de Filmacademie - Jos van den Burg - Het Parool - woensdag 27 juni 2012
- Nieuw Filmtalent! Tromgeroffel a.u.b. Hier is Rosaline Lantink! - Tina