Intercontinentale demonstratie "pre-visualisatie"

Studio in de Filmacademie. Op het middelste beeldscherm: Harry Schreurs in San Diego.

Studio in de Filmacademie. Op het middelste beeldscherm: Harry Schreurs in San Diego.

Gepubliceerd op

Via een live-verbinding tussen de Filmacademie en de Cinegrid-conferentie in San Diego werd op woensdag 12 december een demonstratie over pre-visualisatie gegeven. De demonstratie vormde de afsluiting van Cinegrid 2012, een conferentie op het gebied van ‘high resolution streaming media’.

Via een live-verbinding tussen de Filmacademie en de Cinegrid-conferentie in San Diego werd op woensdag 12 december een demonstratie over pre-visualisatie gegeven. De demonstratie vormde de afsluiting van Cinegrid 2012, een internationale conferentie op het gebied van ‘high resolution streaming media’. 

Het onderwerp van de demonstratie was "Compositing in the Cloud - Real Actors in Virtual Sets". Harry Schreurs, studieleider IMVFX aan de Filmacademie,  presenteerde samen met Paul Melis (SARA), tijdens de conferentie het resultaat van de samenwerking binnen CinegridNL. Er werd hierbij vanuit drie verschillende locaties een filmbeeld live samengesteld. Deze techniek, waarbij gebruik gemaakt wordt van een virtueel camera-systeem, maakt het mogelijk een filmscène te pre-visualiseren. 

In het project wordt een actrice in een studio voor een ‘green screen’ gefilmd en in real-time ‘gerendered’ in een 3D virtuele omgeving. Schreurs stuurde het project live aan vanuit San Diego, in samenwerking met docenten en medewerkers van (en op) de Filmacademie en van SARA, het Nederlandse supercomputing center.

Het unieke van de demonstratie is dat het op afstand en in real-time gebeurt. Deze manier van werken biedt nieuwe mogelijkheden voor het filmproces: de regisseur, cameraman en actrice zien direct het resultaat van de combinatie van een reële en virtuele set. 

De 'regisseur' bevond zich in San Diego, de cameraman Tom Bakker (derdejaars Camera) en actrice Gonny Gaakeer bevonden zich in de studio van de Filmacademie. De actrice bewoog zich in de greenscreen studio binnen het decor en werd opgenomen door een filmcamera waarvan de (lens-) gegevens (zoom, positie, oriëntatie) via glasvezel werden doorgegeven aan SARA.

SARA zorgde voor de realtime keying van het camera beeld en de rendering van de virtuele decors. Al deze beelden (live en virtueel) werden vervolgens samengevoegd en via glasvezel transatlantisch verstuurd naar San Diego. 

In San Diego konden de bezoekers van de conferentie (o.a. specialisten uit de Hollywood film- en netwerk-industrie) in de hypermoderne communicatieruimte van de Vroom van de University van California op een beeldwand bestaande uit 32 beeldschermen met een interactieve hoge resolutie (33 megapixels) de interactieve filmscene live zien. 

Deze wereldprimeur in de filmindustrie is financieel mede mogelijk gemaakt door: Gemeente Amsterdam,  Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), Pieken in de Delta en de provincie Noord-Holland. Netwerkondersteuning is onder meer verkregen van  SURFnet.

 

Bekijk de foto's op Flickr.

Het werken met een green screen wordt steeds meer opgenomen in het curriculum van de Filmacademie, onder andere in de korte greenscreen oefening voor alle tweedejaars studenten. 

Delen