De nieuwe lichting verhalenvertellers presenteert zich op het Keep an Eye Filmfestival

Gepubliceerd op

Vandaag was het tijd voor de bachelorfilms op de dag voor pers en relaties van het Keep an Eye Filmfestival. Tot en met vrijdag 5 juli zijn de films van de bachelorstudenten van de Nederlandse Filmacademie te bewonderen in het EYE.

Vandaag was het tijd voor de bachelorfilms op de dag voor pers en relaties van het Keep an Eye Filmfestival. Tot en met vrijdag 5 juli zijn de films van de bachelorstudenten van de Nederlandse Filmacademie te bewonderen in EYE.

Directeur Bart Römer presenteerde met trots Lichting 2013 als een jaar met de potentie van een vintagejaar, een wijnjaar van uitzonderlijke klasse: 'De lichting filmmakers die dit jaar afstudeert geeft mij het volste vertrouwen dat in de komende jaren hun films en documentaires tot de verbeelding zullen spreken van een breed publiek. Want dat publiek zit te wachten op hun verhalen.'

De filmmakers produceerden samen zes documentaires, zes fictiefilms en acht commercials. Lotte Bronshoff (student Productie) schrijft in het jaarboek van de studenten: 'Eindexamenfilms waarvan het merendeel gaat over liefde. Tussen vaders en zonen, moeders en dochters, tussen vrienden of tussen een meisje en haar dier. Films waar ruim een jaar lang alles voor aan de kant gezet werd. En waar met plezier, veel plezier, en trots, en soms tot tranen toe aan gewerkt is.'

Commercials
Het festival trapte af met het Commercialblok, een lesopdracht voor een mix van studenten uit alle Lichtingen. Studenten bedenken en produceren zelf een commercial en werken deze af van begin tot eind. Het onderwerp dit jaar was de Super Motor.

Documentaires
Stan van Engelen (jurylid van de VPRO Documentaire Prijs) prees het hoge niveau van de documentaires: 'Cameravoering en montage vielen op door de zorgvuldigheid en het grote vakmanschap. We waren verrast door het ijzersterke sounddesign, bij bijna alle films was het geluid een feest.' Wat de jury opviel aan de inhoudelijke kant was dat de makers niet een keer bewust voor humor als stijlmiddel hebben gekozen. Lichting 2013 presenteerde de volgende documentaires, met als gemeenschappelijk thema menselijk contact:

  • Lokroep: Habib keert terug naar zijn Koerdische geboortedorp in Oost-Turkije. Wat maakt je cultuur zo bijzonder dat je er alles voor opgeeft?
  • Savannah en haar moeder: een zestienjarig meisje en haar moeder proberen ondanks een spierziekte het beste uit het leven te halen.
  • Ongezien: vier individuen banen zich een weg door de huidige maatschappij in hun zoektocht naar oprecht contact. 
  • Paard-en-Meisje: dromerige paardenmeisjes verzorgen samen het paard Riverdance. Opgroeien is loslaten, maar ook vooruit kijken. 
  • Een scout weet de weg: over Jasper en Teun, leiders van de scouting. Zal hun vriendschap overleven?
  • IK: een schrijver en zijn vrouw worstelen met de persoonlijkheidsverandering die hij ondergaat door een hersentumor.

Fictie
Vervolgens was het tijd voor de fictiefilms van Lichting 2013. De jury van de Topkapi Films Fictie Prijs prees de diversiteit, hoge technische kwaliteit en het getoonde ambitieniveau:

  • Vloeibaar staal: over de beklemmende relatie tussen een vader en zijn dochter onder de rook van de Hoogovens.
  • Met excuses voor het ongemak: een vintagefilm over keurige mensen, op zoek naar een sprankje menselijkheid. 
  • Cowboys janken ook: de vrienden Sven en Gijs belanden tijdens een avond uit in een vechtpartij en Gijs wordt in coma geslagen.
  • Patronen: kamper Henry komt na jaren terug voor de bruiloft van z'n zusje in de hoop zich te kunnen herenigen met zijn familie. Tijdens zijn afwezigheid blijkt er echter veel te zijn veranderd. 
  • Indringers: een vrolijke science fiction familiefilm geïnspireerd op klassiekers als E.T. en The Goonies.
  • Sacred Defense: Reza vecht mee aan het Iraanse front tegen Irak. Ineens staat zijn dertienjarige zoon voor zijn neus, klaar om mee te vechten en zijn leven te geven. 

Prijzenfestival
Aan het eind van de dag zijn diverse prijzen uitgereikt aan de eindexamenfilms. De VCP Student Commercial Award ging naar Super genoeg. IK is bekroond met de VPRO Documentaire Prijs, en de jury van de Topkapi Films Fictie Prijs koos unaniem voor Cowboys janken ook. Uiteraard was het toen hoog tijd voor champagne op de afsluitende borrel.

Meer informatie
Tijden, toegangskaarten, reserveren: er is een beperkt aantal kaarten beschikbaar voor de premièredagen op 2 & 3 juli (’s middags), ook zijn er kaarten te koop voor 4 & 5 juli.
NFA2013-app: voor het festivalprogramma en informatie over alle films.
Profielen van de bachelorstudenten.

Commercial Super genoeg

Delen