De jury, bestaande uit Claire van Daal, programmeur van het NFF, filmmaker Thijs Schreuder en Munise Yavuz van Filmmore, verkozen unaniem IK tot beste film. Met zijn afstudeerfilm wint Jona de Filmmore/ Cam-a-lot juryprijs ter waarde van € 10.000,- te besteden aan een nieuwe film.
In de documentaire IK volgen we Pieter, een 58-jarige schrijver die een persoonlijkheidsverandering ondergaat door de hersenschade die een tumor bij hem veroorzaakt. Zijn vrouw, Anette, moet leren leven met haar nieuwe man. Door te filmen voor, tijdens en na de operatie geeft de documentaire IK op een beschouwende manier weer hoe fragiel onze persoonlijkheid is en hoe nauw deze verbonden is met de fysieke hersenen.
Het juryrapport: ‘Unaniem zien de juryleden grote potentie in deze net afgestudeerde maker. In zijn film neemt hij ons mee door uiteenlopende emoties; hij confronteert, ontroert, vertedert en doet dat met durf, respect en precisie. Hemelse muziek, werkt toe naar een confronterende aardse realiteit. Zijn film is intiem en toont de verbondenheid van de maker met zijn hoofdpersonen en het vertrouwen dat hij van hen verdiend heeft. Het eindresultaat is een verhaal waar je het na afloop over moet hebben, een film die nog lang doorwerkt na de aftiteling.’
Jona Honer studeerde van 2004-2008 Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht waarna hij een jaar werkte als verslaggever voor RTV Utrecht en de VPRO. Geïnspireerd door de filmische benadering van onderwerpen bij de VPRO meldde hij zich aan voor de Filmacademie.
Sacred Defense
De Binger Filmlab publieksprijs bestaande uit het gouden ei, een adoptiekip en een masterclass a la carte is gewonnen door Sacred Defense van Nima Mohaghegh (regie) en Pieter van den Berg (scenario).
Sacred Defense vertelt het verhaal van Reza, die tijdens de Irak-Iran oorlog soldaten mentaal voorbereidt op het slagveld. Zijn twijfels over het nut van de strijd groeien wanneer zijn dertienjarige zoon Amin zich meldt als rekruut.
Ook de jury had lovende woorden over deze bijzondere film:
‘Met Sacred Defense heeft Nima Mohaghegh een conflict dat de meeste mensen in Nederland slechts kennen als een paragraaf in een geschiedenisboek, of misschien nog als een item uit het journaal, tot leven weten te brengen. Dit is al een uitzonderlijke prestatie. Het treft de jury dat de filmmaker deze prestatie zelfs weet te overstijgen door juist tegelijkertijd de inwisselbaarheid van oorlogen aan te tonen: in deze film staat niet zozeer het conflict centraal, maar juist de persoonlijke twijfels van een vader die een weg moet vinden tussen zijn geloofsovertuigingen en zijn vaderschap. De donkere, benauwende en claustrofobische sfeer benadrukt deze innerlijke worsteling. Het resultaat is een zeer gedurfde, indrukwekkende film waar Nima Mohaghegh zeker lof voor verdient.’
Nima Mohaghegh, geboren in Chicago (VS) keert op jonge leeftijd met zijn ouders terug naar Iran. In 1996 vluchten ze vanuit Iran naar Nederland. Nima rondt de studie aan het Grafisch Lyceum in Rotterdam met goed gevolg af en meldt zich vervolgens aan bij de Filmacademie. Zijn verhalen focussen zich op personages die geconfronteerd worden met menselijke dilemma’s in extreme omstandigheden.