Lichting 2015 pitcht filmplannen tijdens matchmakingsdag bij NPO

Gepubliceerd op

Op 15 en 18 september pitchte de afstuderende lichting filmstudenten haar eindexamenprojecten aan de werkgroepen drama en documentaire van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). Een spannend moment voor de studenten, want de omroepen besloten op basis van de pitches welke films ze financieel en inhoudelijk gaan begeleiden. De eindresultaten zullen volgend jaar te bewonderen zijn op tv in de serie Filmlab en op het Keep an Eye Filmacademie Festival.

Op 15 en 18 september pitchte de afstuderende lichting filmstudenten haar eindexamenprojecten aan de werkgroepen drama en documentaire van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). Een spannend moment voor de studenten, want de omroepen besloten op basis van de pitches welke films ze financieel en inhoudelijk gaan begeleiden. De eindresultaten zullen volgend jaar te bewonderen zijn op tv in de serie Filmlab en op het Keep an Eye Filmacademie Festival.

Wat opvalt aan de plannen van Lichting 2015 is de diversiteit. Er zijn uiteenlopende thema’s als acceptatie, protest, geloof en leedvermaak, en diverse genres als komedie, essay, thriller, drama en dans. In het pitchdossier staat: “De uiteenlopende plannen geven aan hoe deze lichting zich door de jaren heen heeft gevormd tot een vernieuwende groep makers die niets liever wil dan de wereld veroveren met originele films.” Dat maakt natuurlijk nieuwsgierig!  

De eerste middag op het Mediapark was het de beurt aan de fictiefilms, de tweede middag kwamen de documentaires aan bod. De studenten Regie fictie, Regie documentaire, Scenario en Productie presenteerden hun ideeën aan de NPO-werkgroepen en lieten teasers zien voor een sfeerimpressie. Na elke pitch hadden de omroepen de gelegenheid om vragen te stellen; soms behoorlijk pittig, maar de studenten hadden zich goed voorbereid. Student Marielot van der Slikke (scenario voor de film Kompaan): “De vragen waren minder lastig dan ik had verwacht. Ik had wat abstractere vragen verwacht over de thematiek, maar de vragen gingen vooral over personages en het verloop van het verhaal. Gelukkig hadden we over al deze dingen al nagedacht.”

Na afloop van de presentaties waren de studenten tevreden en opgelucht. Wander Theunis (student Scenario) pitchte de film Broker: “Het ging goed! Omdat we een mysterieuze thriller gaan maken, was het een beetje zoeken naar hoeveel van het plot we al in onze pitch wilden onthullen, maar we hebben ons project enthousiast en vastberaden neergezet.”

De uitslag
Na overleg achter gesloten deuren, maakten de werkgroepen de uitslag van de matchmakingsmiddagen bekend. Welke omroepen gaan welke films begeleiden?

Fictie
HUMAN begeleidt Zij die de zee niet kennen, een psychologisch drama over geloof en dood.
VPRO begeleidt Bonnefooi, een zintuiglijke roadmovie over vrijheid.
BNN-VARA begeleidt Broker, een psychologische thriller over orgaanhandel.
NTR begeleidt het psychologisch drama voor adolescenten Saïd.
KRO-NCRV begeleidt Ridder, een drama over afscheid nemen van je verleden.
AVROTROS begeleidt Kompaan, een zwart-komische roadmovie voor arthouse liefhebbers.
AVROTROS begeleidt The Space Between Us, de eerste motion capture animatie van de Filmacademie.

Documentaires
BNN-VARA begeleidt My Silicone Love, een experimenteel docu-drama over een man met een gezin van levensechte poppen.
AVROTROS begeleidt Joyland, een coming of age docu over de zoektocht naar identiteit.
BOS begeleidt de documentaire De woongroep, over het leven in een idealistische woongroep.
HUMAN begeleidt Volando Voy, een cross-over tussen fictie en documentaire over twee jongens uit de sloppenwijken van Madrid.
NTR begeleidt Achter het gordijn, een experimentele dansdocumentaire over een groep soefivrouwen.

Wat verwachten de studenten van de begeleiding vanuit de omroepen? Jim Süter (Regie fictie): “Ik verwacht dat ze mee zullen denken, maar wel vanaf de zijlijn. Er zal waarschijnlijk een aantal checkup-sessies plaatsvinden, waarna we weer ons eigen ding kunnen doen. Dat lijkt me voor een eindexamenjaar ook het beste, niet teveel bemoeienis, maar wel het uitspreken van twijfels en aandachtspunten.”

Lees het volledige verslag van de pitches fictie en het volledige verslag van de pitches documentaire.

Delen