Toekomstige kunstdocenten bezochten Londen, Berlijn en Istanbul

Gepubliceerd op

Studenten van de docentenopleiding Beeldende kunst en vormgeving gingen in oktober op studiereis. Ze bezochten Londen, Berlijn en samen met studenten Docent dans, Docent muziek en Theaterdocent Istanbul.

 

Londen
De in totaal 54 eerste- en vierdejaarsstudenten Beeldende kunst en vormgeving gingen gezamenlijk op reis naar Londen. De week stond in het teken van het leren analyseren, interpreteren en bediscussiëren van zowel de bekende hoogtepunten uit de kunstgeschiedenis als onbekende actuele kunst. Ook onderzochten zij de visies van musea en hun educatief materiaal. De studenten hielden een dummy bij waarmee ze verslag doen van de studiereis.

Berlijn
De tweedejaarsstudenten van de voltijdopleiding gingen naar Berlijn. Elke student was expert op het gebied van een kunstwerk of onderwerp op basis van eerder onderzoek; een weerslag daarvan is te vinden in een collectieve reisgids. Zij leidden hun medestudenten rond in musea en de openbare ruimte en docenten gaven colleges op locatie. Op het programma stonden onder andere de Hamburger Bahnhof,  Neue Nationalgalerie, het Bauhaus-Archiv, Sanssouci (Potsdam), het Altes Museum, het Bode Museum, de Alte Nationalgalerie en de Gemäldegalerie. En ook de iconische Hufeisensiedlung (Taut en Wagner), het Olympisch stadion (bekend van Riefenstahls Triumph des Willens), AEG Turbinenfabriek (Peter Behrens), het Holocaustmonument, de Muur, de Rijksdag en de Brandenburger Tor werden besproken.

Istanbul
De derdejaarsstudenten werkten sinds de start van het studiejaar aan een interculturele en interfacultaire module culturele en kunstzinnige vorming (CKV). Ook studenten Docent muziek van het Conservatorium van Amsterdam en Docent dans en Theaterdocent van de Theaterschool namen deel aan dit programma, met als hoogtepunt een gezamenlijk bezoek aan Istanbul. In de afgelopen weken volgden de toekomstige kunstdocenten college en maakten zij in groepjes een programma van rondleidingen, stadswandelingen en concert- en voorstellingsbezoek in de Turkse metropool. Terug in Amsterdam werd geëvalueerd en startte het tweede deel van de module. Dan ontwerpen de studenten, in samenwerking met een aantal culturele instellingen, een CKV-activiteit voor een Amsterdamse havo-4-klas, waarbij interculturaliteit een van de uitgangspunten is.

Delen