Golden Gate Commercial Award 2015 is voor 'The Bright Life of Oleg'

Gepubliceerd op

De Golden Gate Commercial Award is gewonnen door Aziz Al-Dilaimi voor de commercial 'The Bright Life of Oleg'. De prijs is bestemd voor de cinematographer van de beste commercial en bestaat uit een reis met de Jonge Honden naar het internationale reclamefestival Cannes Lions.

De Golden Gate Commercial Award is gewonnen door Aziz Al-Dilaimi voor de commercial 'The Bright Life of Oleg'. De prijs is bestemd voor de cinematographer van de beste commercial en bestaat uit een reis met de Jonge Honden naar het internationale reclamefestival Cannes Lions.

Aan het eind van hun studie aan de Filmacademie maken de eindexamenkandidaten, samen met studenten uit de lagere jaren, een commercial. De Cinematography-studenten zijn bij deze opdracht leidend. De briefing voor de commercialopdracht luidde: verzin en maak een commercial voor de vrijheid van meningsuiting. Met als afzender Amnesty International.

De jury bestond dit jaar uit: Jacques Vereecken (Caviar), Bas Pinkse (25FPS), Rogier Hesp (Caviar), Paul Helsloot (directeur Amnesty NL) en Maarten Bakker (creatief BVH, verantwoordelijk voor alle reclamecampagnes van Amnesty).

Creatief Maarten Bakker (BVH), die al 20 jaar prijswinnend werk maakt voor Amnesty zei het volgende over de winnende commercial:

"Soms hoef je voor Amnesty niet eens een totaal origineel idee te verzinnen. Soms hoef je alleen maar een echte case te vertellen. Als je dat doet op de manier van de makers van deze commercial, vol gevoel, betrokkenheid, inlevingsvermogen, zonder vals sentiment of goedkoop effectbejag maar gewoon op basis van de feiten, dan maak je niet alleen vrijheid van meningsuiting concreet, maar raak je. Alles in deze film staat in het teken om het concept zo goed mogelijk naar voren te brengen. De archiefbeelden overtuigen en de boodschap is helder."

Alles over Lichting 2015

Delen