Op zondag 22 november vond een zeer geslaagde tweede editie plaats van de serie Teacher Training Seminars die de Nationale Balletacademie dit schooljaar organiseert. Ruim dertig balletdocenten uit heel Nederland, plus enkele professionele dansers die zich tot docent willen omscholen, nemen deel aan de seminars en de reacties zijn tot nu toe unaniem positief. ‘Eindelijk gebeurt er in Nederland weer iets op het gebied van nascholing voor balletdocenten.’
Het thema van dit tweede seminar was ‘posities’, uitgesplitst in de richting waarin het lichaam staat en beweegt, de positie van de schouders, de plaatsing van het hoofd, de blikrichting en -focus en de plaatsing en richting van arabesquen.
In de ochtend gaf docente en pedagogisch coördinator Laurence Korsenti een op het thema toegespitste les, waarna, bij de lunch, een levendige uitwisseling van ideeën en ervaringen plaatshad. ’s Middags stonden er twee workshops op het programma, gevolgd door een Q&A.
De workshops werden geleid door artistiek directeur Jean-Yves Esquerre, die – met assistentie van Korsenti en NBA-studenten Kayla Fitzpatrick en Dorian Browne – op bevlogen wijze duidelijk maakte dat hij niemand een bepaalde stijl wil opleggen. Dat maakt de seminars ook interessant voor docenten van alle achtergronden. Esquerre: ‘Er is niet slechts één stijl die goed is. We prediken geen fundamentalisme, zeker niet in deze tijden.’ In de seminars draait het, gaf hij aan, vooral om de basis en structuur van het ballet, vertrekkende vanuit de ‘architectuur van het lichaam’. Maar uiteraard ook om de intentie waarmee een beweging wordt uitgevoerd. ‘Dansers zijn geen robots. Elke vorm, elke pas moet zijn basis hebben in het hart.’
Hieronder de reacties van enkele deelnemers:
Mirjam de Zeeuw (48), eigenares van Balletschool Attitude in Alkmaar en Bergen:
‘Ik sta heel erg op de barricaden voor het klassieke ballet. Want laat ik het vriendelijk zeggen: er wordt lang niet overal goed lesgegeven. Soms krijg ik leerlingen die al acht jaar lessen volgen, maar nog amper iets kunnen. Docenten opereren ook te vaak op hun eigen ‘eilandje’. Daarom is dit initiatief ook zo goed: het brengt ons met elkaar in contact. Hoe ervaren je ook bent, als docent kun je altijd weer bijleren en het hebben van een klankbord is daarbij heel belangrijk.’
Dario Elia (24), danser van Het Nationale Ballet:
‘Ik kan hopelijk nog flink wat jaren blijven dansen, maar toch denk ik nu ook al over een toekomst na. Een danscarrière vliegt voorbij en ik zie regelmatig dansers die te laat beseffen dat ze docent willen worden. Zelf heb ik die ambitie al vrij lang, misschien ook omdat ik zulke inspirerende docenten op The Royal Ballet School had. Maar ik besef heel goed: ik ben niet als een soort ‘magische docent’ geboren. Dingen gaan niet vanzelf, ik zal me moeten bekwamen in het vak. Daarom ben ik erg blij met deze seminars, die overigens ook effect op mijn dansen hebben: ik daag mijzelf nu veel meer uit om in een les strikt te blijven, om elke lichaamspositie en -hoek helder te krijgen.’
Eefke Heitbrink (42), eigenares van Balletschool Heerhugowaard:
‘Toen outreach-coördinator Jane Lord polste of ik belangstelling voor deze seminars had, was ik meteen enthousiast. Er gebeurt in Nederland erg weinig op het gebied van nascholing voor balletdocenten en dat heb ik als een gemis ervaren. Naast alle kennis die de Nationale Balletacademie overdraagt, vind ik ook de uitwisseling met vakgenoten erg fijn. Ik geef al twintig jaar les en dan is het goed om eens een frisse wind in je hoofd te krijgen. Om kennis te maken met nét even die andere aanpak waarmee je bij je leerlingen het kwartje kunt doen laten vallen. Verder vind ik het ook bijzonder leuk om weer eens in een les te staan.’
Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met Jane Lord via jane.lord@ahk.nl
NB: de Teacher Training Seminars werden in de vorige e-mailnieuwsbrief aangekondigd als Inspire Seminars. Deze naam had niet gekozen mogen worden, aangezien The Royal Ballet School haar docententrainingsprogramma onder deze naam aanbiedt. Wij bieden onze verontschuldigingen hiervoor aan.