De (on)machtige docent

Gepubliceerd op

De Theaterschool wil de ultieme plek zijn waar alle disciplines onder één dak met elkaar samenwerken. Maar is dat in de praktijk wel het geval? Welke rol hebben de docenten hierin en welke rol zouden zij willen? Een conferentie van, voor en door de docenten van de Theaterschool, op vrijdag 12 en zaterdag 13 februari, richt zich in eerste instantie op het onderlinge gesprek.


De conferentie is georganiseerd op initiatief van de directie met de bedoeling  de docenten meer bij het beleid van de Theaterschool te betrekken en hen de ruimte te geven elkaar te leren kennen. Een van de negen redactieleden die de conferentie voorbereiden, is Puck Mathot. Zij is docent en projectcoördinator bij de opleidingen Techniek en Theater, Productie Podiumkunsten en Scenografie.  Daarnaast is ze als gastdocent verbonden aan de HKU. Samen met Zeynep Gunduz  (docent bij de opleidingen Moderne Theaterdans en Nationale Balletacademie) is Puck verantwoordelijk voor de productie van de conferentie. “De Theaterschool kent enkele kleinschalige gespreksplatforms, maar er was nog geen overkoepelende bijeenkomst”, vertelt ze. “De komende conferentie is dus de eerste keer dat alle docenten, en enkel en alleen de docenten, welkom zijn voor een gezamenlijke ontmoeting, en wel onder de titel ‘De (on)machtige docent’”.

Puck verklaart die naam: “Docenten voelen zich soms onmachtig; vaak zijn ze zelf kunstenaar en vervolgens worden ze hier onderdeel van een groter geheel dat ze niet helemaal (her)kennen, zonder dat ze zich meteen ook docent voelen. Ze willen vaak ook aangesproken worden op hun professionaliteit als kunstenaar maar krijgen als docent te maken met beoordelingen en met  didactiek. Hoe moeten ze daar mee omgaan? Hoe komen ze erachter wat belangrijk is voor de opleiding of waar ze moeten zijn om bepaalde dingen te regelen? Maar docenten zijn ook machtig, ze kennen de beroepspraktijk, hebben vaak een enorm netwerk en weten wat daarin werkt en wat niet. Ze krijgen veel vrijheid om hun lessen in te vullen en hebben vaak een enorme invloed op de toekomst van studenten. Kortom: ze zijn belangrijk, ze maken de school.”
 
Veel vertellen
De redactie hoopt dat alle docenten naar de conferentie komen om ervaringen en gevoelens van macht en onmacht met elkaar te delen, om elkaar zodoende te inspireren en te stimuleren en te bepalen hoe docenten een rol kunnen spelen in de organisatie. Omdat het de eerste keer is, bepalen de deelnemende docenten voor een groot deel zelf wat er ter tafel komt. Wat houdt hen bezig, wat hebben zij nodig? De bedoeling is eerst en vooral dat het onderlinge gesprek op gang komt. Daaruit komen gespreksonderwerpen voort die verder uitgewerkt kunnen worden. Geheel in lijn met deze gedachte is de conferentie opgedeeld in twee delen. Op vrijdag (vanaf 16.30 uur) worden de docenten geprikkeld en uitgenodigd om veel te vertellen. Op zaterdag zijn er gesprekken waarin de voornaamste onderwerpen van de vorige avond verder worden uitgediept, maar ook zijn er door de redactie bepaalde workshops te volgen die door experts worden geleid.

Programma
Alle docenten, dus ook gastdocenten, zijn welkom op de conferentie. Die is in het Nederlands maar anderstalige docenten kunnen in het Engels meedoen. Puck: “We hopen dat van de ongeveer 300 uitgenodigde docenten er zeker 100 zullen deelnemen, maar het liefst natuurlijk nog meer!” Puck is enthousiast over het programma: “Op vrijdag beginnen we, na een welkomstwoord door Jan Zoet, met een speelse kennismaking. Vervolgens hebben we een ‘diner pensant’, waarbij tijdens iedere gang een persoonlijke column wordt uitgesproken door een van de redactieleden. Daarna volgt een bijzonder inspirerend verhaal van keynote speaker Hanke Drop (senior researcher bij de HKU) en is er een rondetafelgesprek waaraan iedereen kan deelnemen. Aan het eind van de avond worden uit de eerdere gesprekken een aantal inhoudelijke thema’s bepaald en kan iedereen zich inschrijven voor de sessies van de volgende dag.”

De zaterdag is gevuld met workshops en gespreksgroepen. “Zo is er voor elk wat wils”, aldus Puck, “je kunt bij wijze van spreken wat halen (in de workshops) , maar ook wat brengen (in de gespreksgroepen).” De onderwerpen van de workshops variëren van een lezing over de veranderende positie van kunst en de kunstenaar in de samenleving  tot een kennismaking met  praktische vaardigheden zoals deep democracy. De onderwerpen die in de gespreksgroepen aan de orde komen, worden zoals gezegd pas op vrijdag definitief bepaald. Dit betekent dat ook de extern aangetrokken gespreksleiders niet vooraf weten wat hen precies te wachten staat. Wat wel vast staat is het doel dat de conferentie uiteindelijk heeft, namelijk dat de docenten samen bepalen of en hoe ze het onderlinge gesprek in de toekomst willen vormgeven.

Redactie
De complete redactie van de docentenconferentie bestaat uit:
Juul Beeren (DasArts)
Fien Bloemen (faculteitssecretaris en beleidsmedewerker)
Zeynep Gündüz (MTD en NBA)
Puck Mathot (OPP, OTT, Scenografie)
Anouk Rutten (Theaterdocent)
Frances Sanders (ATKA en Theaterdocent)
Danielle Schilling (Scenografie)
Thomas Spijkerman (ATKA) en
John Taylor (MTD)

Delen