Gioconda Barbuto creëert met studenten ‘remix’ van haar choreografie Till Then

photo: Michael Slobodian

Gepubliceerd op

Van 11 t/m 16 januari was de Italiaans-Canadese danseres en choreografe Gioconda Barbuto te gast bij de Nationale Balletacademie om met studenten uit het preprofessionele programma een nieuwe versie te ontwikkelen van Till Then, de choreografie die vorig jaar met zoveel succes in première ging tijdens Dansers van Morgen.

Van 11 t/m 16 januari was de Italiaans-Canadese danseres en choreografe Gioconda Barbuto te gast bij de Nationale Balletacademie om met studenten uit het pre-professionele programma een nieuwe versie te ontwikkelen van Till Then, de choreografie die vorig jaar met zoveel succes in première ging tijdens Dansers van Morgen (de jaarlijkse eindvoorstellingen van de Nationale Balletacademie).

Gioconda Barbuto is in ons land vooral bekend van haar fenomenale optredens met Nederlands Dans Theater 3, het door Jirí Kylián in het leven geroepen 40+-ensemble waarvan ze acht jaar lang deel uitmaakte. Al daarvoor maakte ze haar eerste choreografieën. Barbuto staat bekend om haar heel eigen en persoonlijke benadering: haar creaties zijn nooit vaststaande, onveranderlijke constructies, maar werken die – bij elke uitvoering opnieuw – vertrekken vanuit de individuele kwaliteiten van de dansers.

Barbuto: ‘Daarom ben ik ook heel blij dat Jean-Yves Esquerre mij heeft teruggevraagd bij de Nationale Balletacademie. Ik heb met een nieuwe én grotere groep dansers gewerkt. We zijn elke dag begonnen met bewegingsworkshops, waarin de studenten verschillende opdrachten kregen. Zo werden ze gestimuleerd om als individu nieuwe bewegingsideeën te ontwikkelen, maar ook om op elkaar te reageren en als collectief aan de slag te gaan.’

In de repetities van Till Then leerden de studenten frases uit de bestaande choreografie, maar vervolgens werd het bewegingsmateriaal verder onderzocht, werden nieuwe ideeën en stukken toegevoegd – waaronder een geheel nieuwe solo aan het begin – en werden volgordes veranderd. Zo ontstond een nieuwe ‘orkestratie’ van het werk of, zoals Barbuto het noemt, een ‘gepersonaliseerde remix’. ‘Bij een herinstudering heb ik altijd groot respect voor het werk en de ideeën van de oorspronkelijke cast, maar ik wil wel dat je de handtekening van de nieuwe dansersgroep duidelijk ziet, dat ieder van hen straks in het stuk herkenbaar is.’

Barbuto kijkt met veel enthousiasme terug op haar week in Amsterdam: ‘De dansers gaven me een tornado aan energie. Ik hoop ook dat ze de choreografie – onder leiding van repetitor Machteld Van Acker – blíjven ontwikkelen, het materiaal echt eigen maken. De cast van vorig jaar deed dat fantastisch: ik was overdonderd toen ik zag hoeveel leven ze hadden geblazen in de constructie die wij met elkaar hadden gemaakt.’

De nieuwe versie van Till Then is op 7 en 8 juli te zien in Dansers van Morgen 2016, in Nationale Opera & Ballet in Amsterdam.

U kunt kaarten bestellen op: www.operaballet.nl/nl/doublebill/2015-2016/voorstelling/dansers-van-morgen

 

Delen