KLM en Amsterdam Creative Industries Network werken samen aan slimme datatoepassingen

Foto: Bibi Veth

Gepubliceerd op

KLM en het Amsterdam Creative Industries Network (ACIN, een samenwerking van de AHK, HvA en Inholland) gaan samenwerken om de handelsbekwaamheid van KLM-medewerkers en passagiers te vergroten, door middel van slimme digitale toepassingen. Hiervoor hebben namens KLM, Jappe Blaauw -EVP Transformation Office-, Paul Elich - EVP en CIO KLM Information Services - en decaan Geleyn Meijer van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) een driejarige overeenkomst getekend.

KLM en het Amsterdam Creative Industries Network (ACIN, een samenwerking van de AHK, HvA en Inholland) gaan samenwerken om de handelsbekwaamheid van KLM-medewerkers en passagiers te vergroten, door middel van slimme digitale toepassingen. Hiervoor hebben namens KLM, Jappe Blaauw -EVP Transformation Office-, Paul Elich - EVP en CIO KLM Information Services - en decaan Geleyn Meijer van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) een driejarige overeenkomst getekend. 

'Onderwijs, onderzoek en bedrijfsleven hebben elkaar nodig in deze wereld in transitie, waarin data en digitale technologie mensen meer inzicht kunnen geven in hun eigen handelen', vertelt ACIN-directeur Matthijs ten Berge. 'Samen kunnen ze met een frisse blik slimme toepassingen en diensten ontwikkelen. Met deze overeenkomst verbinden we KLM voor drie jaar met studenten, docenten en onderzoekers van de hogescholen.' Eerder tekenden onder andere verzekeraar a.s.r. en het Amsterdam Light Festival al een meerjarige verbintenis met het netwerk.

Samenwerkingen met ACIN-labs
KLM zal in eerste instantie met twee labs van ACIN samen gaan werken. De labs van ACIN zijn de plekken waar studenten, docenten en bedrijven samen werken aan onderzoek, toepassingen en diensten. Met het MediaLAB gaat de luchtvaartmaatschappij onder andere nieuwe onderzoeks- en ontwerpmethoden ontwikkelen. In samenwerking met het Citizen Data Lab gaat KLM onderzoeken hoe informatie uit datasets ingezet kan worden om de handelsbekwaamheid van passagiers en medewerkers te vergroten.

Knowledge Mile
Door de samenwerking treedt KLM ook toe tot de Knowledge Mile community. De Knowledge Mile is het gebied in Amsterdam dat loopt van het Amstelstation tot de Nieuwmarkt. KLM gaat samen met de al actieve groep van bewoners, onderzoekers, studenten, docenten, bedrijven en maatschappelijke organisaties samenwerken om van het gebied de slimste straat van Nederland te maken. Dit doet de community door innovatieve oplossingen voor grootstedelijke problemen te onderzoeken, te testen en te tonen.

Amsterdam Creative Industries Network
Het ACIN is het landelijke talent-, kennis- en businessnetwerk voor creatieve industrie en digitale technologie. ACIN is opgericht door de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, de Hogeschool van Amsterdam en Hogeschool Inholland.

Delen