Een razende dynamiek

Gepubliceerd op

Een bouwput pal voor de ingang en een stapel verhuisdozen in de hoek van het kantoor. Alles staat nog in de steigers maar: de Graduate School aan het IJ in Amsterdam-Noord is een feit.


De twee masteropleidingen en het lectoraat van de Theaterschool hebben de handen ineen geslagen en delen voortaan één ‘huis’. Niet alleen de studio’s, de bibliotheek en de keuken, maar ook de kantoren met uitzicht op het IJ en het Eye. Een gesprek met de artistiek leiders, Jeroen Fabius (Amsterdam Master of Choreography) en Barbara Van Lindt (DasArts – Master of Theatre), en lector Marijke Hoogenboom (Lectoraat Podiumkunsten in Transitie). In hun gezamenlijke kantoor.

Drie ijzeren bureaus staan in een zo goed als lege ruimte, een wandkast leunt schuin tegen de muur. ‘De inrichting van onze eigen werkplek had niet de prioriteit’, aldus Fabius. ‘We zitten in een razende dynamiek. Al in de aanloop naar deze nieuwe constellatie begrepen we dat sommige vragen alleen ter plekke, al doende, beantwoord konden worden. Dat is precies waar we nu mee bezig zijn.’ Nieuwe systemen moeten worden ontwikkeld, pas sinds een dag hebben Barbara, Jeroen en Marijke digitaal inzicht in elkaar agenda’s. In de keuken, waar voor elkaar wordt gekookt en gezamenlijk wordt gegeten, gaat het vooral om praktische afspraken: wie kookt, wie wast af, wie schrobt de pannen: een taakverdeling net als thuis.

Fabius: ‘Enerzijds hobbelen we achter de feiten aan, anderzijds rennen we razendsnel vooruit.’ Terwijl het tweede fase-onderwijs van de Theaterschool net geland is over het IJ, zijn Fabius, Van Lindt en Hoogenboom al enthousiast bezig met de door hen langgewenste verbreding van het onderwijs: de ontwikkeling van een derde cyclus, onder de titel ‘Third!’. Een PhD in een artistieke discipline. In Engeland, Australië en de Verenigde Staten niets nieuws onder de zon, maar wel in Nederland. Fabius: ‘Op 21 mei organiseren we een symposium. Omdat we nog geen accreditatie voor een derde fase hebben, willen we in eerste instantie zes of zeven mensen toe leiden naar een promotieplek aan de universiteit, om ze vervolgens verder te begeleiden vanuit onze expertise in theater en dans. We hebben in kleine kring een inschrijving uitgezet en er zijn al vijftien geïnteresseerden.’ Ook voor de nieuw in het leven geroepen Local School, een onderzoeksgroep die zich richt op de waarde van de stad en de gemeenschap in de podiumkunsten, hebben zich al verschillende (gast)docenten en alumni aangemeld.

Terug naar het nog kale kantoor en de splinternieuwe ‘woning’. Van Lindt: ‘We hebben hier een fantastische plek. Het is spannend hoe de studenten ons het nieuwe gebouw laten zien. De studio hiernaast werd bij een presentatie omgebouwd tot witte doos, een andere tot donker doolhof, een derde tot een wereld van hout en steen. Alle studio’s zijn technisch low-profile ingericht, zodat ze vrij en flexibel te gebruiken en optimaal te transformeren zijn. In het ontwerp van het gebouw zijn muren en plafonds opzettelijk onafgewerkt gelaten. Ook dat geeft een gevoel van ruimte, verwelkomt het experiment.’ De indrukwekkende half-glazen theaterzaal op het dak is pas sinds een week klaar. Van Lindt: ‘Mijn studenten, die gewend zijn aan kleinere speelplekken, kunnen niet wachten om hun werk met de grootte van deze zaal te confronteren. Ik ben daar dolgelukkig mee.’

Natuurlijk worden in de kennismaking met het gebouw ook haken en ogen ontdekt. Zo blijkt geen lokaal geluiddicht te zijn, muziek uit de ene studio dringt door in de andere, dus hoe je het ook wendt of keert: je dient rekening te houden met elkaar. Hoogenboom: ‘Als je zo de handen ineen slaat, is het belangrijk om je ervaringen te delen. Langs elkaar heen leven kan hier niet. Daarom hebben we Daily Life-meeting in het leven geroepen, een maandelijkse bewonersbijeenkomst, waarbij iedereen verwacht wordt: studenten, technici, de mensen van beheer en secretariaat. We komen dan samen in het hart van ons gebouw.’ En het hart van het gebouw is de keuken. Alle studio’s en kantoren komen uit op die plek. Hoogenboom: ‘Het is essentieel dat wij deze keuken als gemeenschapsruimte hebben. Dat we elkaar hier, buiten alle vergaderingen en lesprogramma’s om, aan de lunch ontmoeten. Die informele uitwisseling werpt iedere keer een heel ander licht op de onderlinge relaties en dat is uiterst waardevol.’

Van Lindt: ‘De officiële opening van het gebouw is pas op 22 april. Dan houden we hier open huis. Intussen hebben we al heel wat mensen ontvangen, in publieke presentaties, een feestje, een vergadering. De meeste mensen zijn onder de indruk van de ruimte, maar ook stomverbaasd dat wij onze individuele werkplekken hebben ingeleverd. Voor mij is dat nu al zó vanzelfsprekend. Hoe dat komt? Geen idee. Ik denk doordat we er samen echt iets van willen maken. Het doet ons plezier om onze gasten deelgenoot te maken van dit nieuwe verhaal.’

Save the date:
Opening van het gebouw op 22 april
Symposium Creative Producing / New environments for learning op 14 april
Master Proof presentaties van DasArts en Master of Choreography op 2 t/m 5 juni. Meer informatie volgt.

Delen