Golden Gate Commercial Award 2016 gaat naar Sam du Pon

Gepubliceerd op

Sam du Pon wint de Golden Gate Commercial Award voor de commercial Trente Secondes. De jury bestond uit Pieter Scheltema, Bart Heijboer, Rogier Hesp, Bas Pinkse, Sebastiaan Roestenburg en Jacques Vereecken.

 

Sam du Pon wint de Golden Gate Commercial Award voor de commercial Trente Secondes. De jury bestond uit Pieter Scheltema, Bart Heijboer, Rogier Hesp, Bas Pinkse, Sebastiaan Roestenburg en Jacques Vereecken.

De prijs is bestemd voor de cameraman van de beste commercial en bestaat uit een reis voor de winnaar naar internationale reclamefestival Cannes Lions. De prijswinnaar gaat in 2017 met de Jonge Honden mee naar het reclamefestival in Cannes. 

De jury bestond uit Pieter Scheltema, Bart Heijboer, Rogier Hesp, Bas Pinkse, Sebastiaan Roestenburg en Jacques Vereecken.

Uit het juryrapport:

Afgelopen week was het CannesLions Festival, de internationale advertising competitie aan de Côte d’Azur. Van film tot print, van Interactiv tot VR, van Mobile tot Outdoor. Alle disciplines deden mee. Nederland heeft 20 prijzen gewonnen, waarvan 17 voor één project, ingezonden in alle mogelijke categorieën.

 

In de categorieën Commercials en Film Craft winnen we helemaal niks.

Wat in Nederland hoog scoort –KPN; Pridestream, TELE2; Niet omdat het moet.. of de Centraal Beheer; Rapper - telt internationaal niet mee.

Bij de Young Directors Award heeft het ingezonden werk van lichting 2015 niets gedaan. Terwijl we toch hoge verwachtingen hadden van Oleg: de winnaar van vorig jaar. Terwijl we afgelopen jaren wel degelijk regelmatig in de prijzen vielen met onze eindexamencommercials.

Wat moeten wij daar nu mee, zullen jullie je afvragen. Lekker motiverend ? !

Ik wil er alleen maar mee aangeven dat de lat internationaal hoger ligt, dan wij ons hier voor kunnen stellen. En dat we nog harder onze stinkende best zullen moeten doen om op het hoogste niveau mee te kunnen spelen. En juist daarom is het zo goed dat de Filmacademie nog meer aandacht gaat besteden aan deze tak van sport.

Ik ben ervan overtuigd dat er hier in de zaal talent zit dat zich een weg naar dat niveau kan knokken. Getuige het werk dat is gemaakt voor de commercial opdracht van dit jaar. En natuurlijk zijn wij meer van de ‘uitvoering’ dan van het ‘idee’. En leunen winnende films altijd op een goed concept. Lichting 2016 heeft in de volle breedte goed uitgevoerd werkt geleverd. Dus is het ook hier ‘het idee’ dat wint.

Het was een close call tussen de nrs 1. en 2. De jury bestaande uit Pieter Scheltema, Bart Heijboer, Rogier Hesp, Bas Pinkse, Sebastiaan Roestenburg en met mijzelf als voorzitter heeft het volgende besloten:

VANISHED INTO AIR heeft het af moeten leggen tegen een commercial met een origineel idee, die subtiel de draak steekt met de cliche’s van een parfum. Een slimme, eigenzinnige en gelaagde commercial.

De winnaar van de Golden Gate Commercial Award 2016 is Sam du Pon voor de commercial Trente Secondes. 



Delen