Twee afstudeerprojecten van Lichting 2017 van de Academie voor Theater en Dans zijn genomineerd voor de zesde editie van de AHK Eindwerkprijs. De genomineerden zijn: Paulina Prokop (Scenografie) en Luna Ramaker (Productie Podiumkunsten) met de voorstelling Schedule en Marijn Graven (Regie Opleiding), George Dhauw (Design & Technologie), Karlijn Hemmer (Productie Podiumkunsten) en Maartje Prins (Scenografie), met De Louteringsberg.
Over de voorstelling De Louteringsberg
Het idee voor De Louteringsberg werd geboren uit het verlangen van regisseur Marijn Graven om de Regie Opleiding af te sluiten met een kado aan het publiek, gemaakt door een groep gelijkgestemde kunstenaars. Als een geleid collectief stapten we, met zo weinig mogelijk aannames en vaste kaders, samen in het ongewisse op de eerste repetitiedag, 15 mei 2017. Wel was er de anekdote over de merkwaardige dubbele zelfmoord van de Duitse toneelschrijver Heinrich von Kleist en Henriette Vogel in 1811 en het tweede deel uit Dante’s Goddelijke Komedie, de Louteringsberg uit 1315-1316, als artistiek fundament om vanuit te vertrekken.
Steven Van Watermeulen, artistiek leider Regie Opleiding: De Louteringsberg heeft naast de ervaring van de toeschouwer ook gezocht naar een originele manier van theater maken: regisseur, vormgevers, productieleider en acteur dachten over alles mee en maakten ook aan alles mee. Inhoudelijk staat in de voorstelling alles op scherp, vorm en inhoud zijn in een ideaal huwelijk tot een bijzondere voorstelling gekomen waarbij de toeschouwer op een ongedwongen maar toch aangenaam geleide manier tot nadenken wordt gebracht over de meest ultieme vraag: 'Hoe ik om wil gaan met de dood?'
Leonie Clement, artistiek leider Festival Cement: 'Marijn Graven en haar team maakten voor mij met De Louteringsberg een werkelijk louterende ervaring. Individueel leg je als toeschouwer een weg af die je zijdelings via het verhaal van Henriette Vogel en Heinrich von Kleist voert naar een diep denken over je eigen leven en je eigen dood. De weg leidt uiteindelijk naar een situatie waarin iedere toeschouwer een zeer persoonlijke, “niet fictieve”, keuze maakt en dat is slim en ijzersterk. De weg leg je letterlijk af: door het gebouw via een tekst op de vloer naar een prachtige vormgegeven serene ruimte.
Lees meer
Over de installatie-voorstelling Schedule
Paulina Prokop: We created schedules to catch and frame - time. Light is an indication of change. This performance aims to capture, direct, perform and schedule - the light. As an audience you will experience this on your own way. The space of theater reflects society and its needs, reflections, comments and interpretations, and hence the extreme diversity of theatrical forms. All these examples assume their own, symbolic shapes and characteristics. However, there is always a meeting with the event, in one time and space. As the audience, we are the energy that influences and thus shapes the spectacle, each time anew.
Peter de Kimpe, ontwerper/scenograaf: Paulina Prokop heeft met SCHEDULE een indrukwekkend lichtinstallatie gemaakt; een tijdsmachine die de theatrale ruimte op virtuoze verandert door middel van licht en geluid, een indrukwekkende compositie in tijd en ruimte.
Bart Visser, artistiek leider Scenografie: Paulina heeft een heel verfrissende kijk op de plek en waarde van kunst en cultuur. Ze is wars van hokjes en definities. Ze weigert haar werk als kunst te bestempelen. Haar werk valt te lezen als mogelijkheden, als menselijke mogelijkheden tot verbinding. In haar werk is de toeschouwer onderdeel van haar denkparcours, niet slechts de ontvanger ervan. “As the audience, we are the energy that influences and thus shapes the spectacle, each time anew”. Zij ziet theater niet als een eiland buiten de werkelijkheid, maar als onlosmakelijk onderdeel ervan.
Lees meer
Op maandag 27 november zal de jury, onder voorzitterschap van Xandra Schutte (hoofdredacteur De Groene Amsterdammer) de winnaars bekendmaken tijdens een feestelijke ceremonie in de Breitner Academie, Tevens wordt er een publieksprijs uitgereikt.