Jorge Lucero nieuwe Artist in Residence bij het lectoraat Kunsteducatie

foto: Abigail Crandall

Gepubliceerd op

De Mexicaans-Amerikaanse kunstenaar en docent Jorge Lucero is van februari tot en met mei 2018 Artist in Residence (AIR) bij het lectoraat Kunsteducatie van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. In deze periode komt hij twee keer over uit de VS om met studenten van de vier docentenopleidingen van de AHK zijn radicale visie op de (kunst)educatieve praktijk te delen.

Over Jorge Lucero
Jorge Lucero studeerde aan de de School of the Art Institute of Chicago en behaalde zijn mastergraad en PhD aan de Pennsylvania State University. Momenteel is hij verbonden aan de School of Art + Design van de University of Illinois, Urbana-Champaign. Hij staat bekend als een conceptueel kunstenaar en vooraanstaand kunstdocent en is tevens actief als auteur voor diverse tijdschriften op het gebied van de kunsteducatie.

Visie
Jorge Lucero heeft een radicale visie op de (kunst)educatieve praktijk. Hij vindt dat de educatieve praktijk van een docent tevens zijn/haar kunstpraktijk kan zijn. Lucero’s interdisciplinaire kunstpraktijk is geworteld in de social art en participerende kunsten. In deze conceptuele kunstpraktijk functioneert de school als ‘studio’, de dagelijkse schoolpraktijk als ‘materiaal’ en leerlingen als mede-kunstenaars.

Werksessies
Hoe hij zijn visie in de praktijk brengt, deelt hij in verschillende werksessies met de studenten van de docentenopleidingen van de AHK. Tussen februari en mei zullen studenten vervolgens artistieke interventies uitvoeren op een school in Amsterdam (in het primair of voortgezet onderwijs). Daarbij neemt de student de rol aan van ‘docent als conceptual artist’. Het doel is dat de studenten op die manier leren hoe ze de leerlingen een actieve rol als mede-maker kunnen geven.

Over AIR
Een Artist in Residence (AIR) inspireert studenten en docenten aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten door hen met actuele ontwikkelingen en vraagstukken uit de kunstpraktijk te confronteren. Innovatie en verbinding staan centraal in deze op maat gemaakte AIR-programma’s, evenals de internationale en multidisciplinaire context.

Over het lectoraat Kunsteducatie
In het lectoraat Kunsteducatie van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten wordt praktijkgericht onderzoek uitgevoerd vanuit eigen vraagstellingen van de verschillende docentenopleidingen van de AHK. Om onderzoek te bundelen en er meer focus in te brengen is gekozen voor drie thema's die relevant en urgent zijn voor het binnen- en buitenschoolse kunsteducatieve veld: curriculum ontwerp, interdisciplinariteit (zowel tussen kunstdisciplines als tussen kunst en niet-kunst disciplines) en sociaal engagement.

Delen