Met trots verwelkomt het Conservatorium van Amsterdam drie jonge, getalenteerde en ondernemende compositiedocenten. Maya Verlaak, Meriç Artaç en Anna Korsun komen dit studiejaar de afdeling Compositie versterken; Maya en Meriç als vaste docenten en Anna als vaste gastdocent. Hiermee verrijkt de compositieafdeling haar toch al veelzijdige profiel.
Maya Verlaak (Gent 1990) studeerde compositie aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag bij Gilius van Bergeijk, Diderik Wagenaar, Peter Adriaansz en Martijn Padding. Na haar afstuderen behaalde zij een doctoraat in compositie aan de Birmingham City University. Maya schreef muziek voor onder andere Ensemble Klang, London Sinfonietta, het Divertimento Ensemble, Slagwerkgroep Den Haag en de Internationale ‘Ensemble Modern’ Akademie. Haar werk werd gespeeld op festivals als Dag in de Branding, het Huddersfield Contemporary Music Festival en het London Contemporary Music Festival.
Maya is ook actief als podiumkunstenaar en organisator. Ze neemt regelmatig deel aan uitvoeringen van haar eigen werk en was medeoprichter en lid van het Acid Police Noise Ensemble, een kunstenaarscollectief dat zich profileerde met performance art. Ze is curator van Post-Paradise, een concertprogramma voor jonge componisten in Birmingham, dat sinds 2017 wordt ondersteund door de Arts Council England.
In Maya’s werk lopen compositie, onderzoek en kunstkritiek in elkaar over. Daar gaan de studenten ook iets van merken. Maya: ‘Het vermogen om kritisch met de kunstwereld om te gaan is uiterst belangrijk om praktijken, ideeën en meningen te ontwikkelen en te kunnen verdedigen. Ik wil studenten ertoe brengen dat ze in staat zijn om hun werk in een context te plaatsen en de sociaal-politieke implicatie van hun acties als componisten in de bredere samenleving te begrijpen.’
Meriç Artaç (Istanbul 1990) studeerde compositie aan de Codarts Hogeschool voor de Kunsten in Rotterdam bij Peter-Jan Wagemans en René Uijlenhoet. Sinds 2016 is zij artistiek leider van het AKOM Ensemble in Rotterdam, dat met veel aandacht werk van jonge componisten uitvoert en tegelijkertijd probeert een nieuw publiek voor eigentijdse gecomponeerde muziek aan te boren. Behalve met het AKOM Ensemble werkte Meriç als componist ook samen met het ASKO/Schönberg Ensemble en het Doelen Ensemble. Het laatstgenoemde ensemble reikte haar in 2017 de Rotterdamse School Compositieprijs uit. Haar werk werd ook uitgevoerd tijdens de Muziektheaterdagen Amsterdam, de Gaudeamus Muziekweek en het International Bodrum Music Festival.
Meriç is op vele terreinen actief. Als componist zoekt ze verbinding met andere kunstvormen zoals dans, film en theater. Ze heeft diverse interdisciplinaire producties op haar naam staan. Ook onderscheidt ze zich door haar sociaal engagement. Ze is ook actief als organisator, geeft pianoles en leidt koren en muziekworkshops. Haar studenten wil ze een stevige technische basis meegeven, maar tegelijkertijd wil ze hen tot een open houding stimuleren: ‘Ik voel een grote verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van het vak compositie, maar ook voor innovatie in het muziekonderwijs in bredere zin. We moeten studenten een breed perspectief bieden op de kunsten, en in aanraking brengen met uiteenlopende vormen van creativiteit. Ik wil de compositiestudenten helpen hun eigen stem te vinden en ze laten zien hoe ze hun werk kunnen delen met anderen.’
Anna Korsun (Donetsk, 1986) studeerde compositie en muziektheorie in Kiev, en vervolgde haar opleiding bij Moritz Eggert aan de Hochschule für Musik und Theater in München. Anna is niet alleen als componist actief, maar voert als vocalist, pianist, organist en dirigent zelf ook eigentijdse muziek uit. Met haar werk won ze al veel prijzen, onder meer de Gaudeamus Muziekprijs (2014) en de Kunstpreis Berlin (2018). Ze was mede-organisator van de concertseries Evening of Low Music (München), 6+1 (nieuwe vocale muziek, Moskou en Kiev) en Ereignishorizont (orgelmuziek, Keulen). Haar werk klonk tijdens evenementen en festivals als de Warschauer Herbst, de Darmstädter Ferienkurse, het Musikfest der MGNM en Musica Viva in Lissabon.
Anna heeft met een gevarieerd en snel groeiend oeuvre opzien gebaard. Het omvat muziek voor orkest en uiteenlopende kamermuziekcombinaties; vocale muziek en muziek voor theater; en werken voor piano, orgel, slagwerk, tape en sampler. Ze schrijft op een onconventionele manier voor stemmen en instrumenten, op zoek naar nieuwe klanken en verhalen. Haar doel als docent is, schrijft Anna, ‘studenten te helpen bij het ontwikkelen van hun eigen artistieke visie en het scherpen van hun kritische vermogens. Bovenal wil ik hen motiveren om authentieke en oorspronkelijke muziek te maken.’