Teamplayers: nieuwe publicatie over co-teaching in het kunstonderwijs

Gepubliceerd op

Wanneer groepsleerkrachten en kunstvakdocenten samen optrekken, kunnen zij kinderen door middel van kunst stimuleren in hun onbegrensde verbeelding, persoonsontwikkeling en het zich uiten op een eigen, unieke wijze. Maar wat is ervoor nodig om groepsleerkrachten en kunstvakdocenten elkaars taal en handelingen te laten begrijpen? Studenten van de docentenopleidingen van de AHK en van de pabo van de Hogeschool van Amsterdam onderzochten dat in het pilotproject ‘Co-teaching in het kunstonderwijs in het primair onderwijs’.

In deze pilot ontwierpen studenten van de AHK en de HVA gezamenlijk lessen en voerden deze uit op stagescholen. De docentenopleiders volgden een eigen traject waardoor ook tussen hen een nieuw gesprek ontstond over de verschillende opleidingscurricula.

Om de uitkomsten van de pilot vast te leggen, te evalueren en te delen heeft Ellen van den Hoek, verbonden aan het lectoraat Kunsteducatie van de AHK, een evaluatieonderzoek uitgevoerd. De resultaten daarvan zijn vastgelegd in de deze maand verschenen publicatie ‘Teamplayers, co-teaching in het kunstonderwijs in het primair onderwijs.’ De publicatie is beschikbaar als download via de onderzoekspublicaties op deze website.

De pilot en de publicatie zijn tot stand gekomen in samenwerking met Mocca, het Amsterdamse expertisecentrum cultuuronderwijs.  

Lees meer over het lectoraat Kunsteducatie

Delen