Symposium Fail Forward over de kracht van falen in kunst en educatie op 3 juni

Gepubliceerd op

“The person who really thinks learns quite as much from his failures as from his successes.”
- John Dewey

Ondanks de negatieve bijklank wordt de waarde van falen door kunstenaars, wetenschappers en filosofen erkend: falen is een wezenlijk onderdeel binnen het leerproces en onontkoombaar bij creatieve processen. Hoe kan falen een positieve rol spelen binnen (kunst)onderwijs? Op het symposium FAIL FORWARD staat de kracht van falen in het (kunst)onderwijs centraal. Laat je inspireren door de sprekers, ervaar zelf de kracht van falen in onze ‘escape rooms’ en ga naar huis met handvatten om falen in het (kunst)onderwijs te implementeren.

Keynote speakers:  

  • Olivia Gude (Engelstalig) – Amerikaanse kunsteducator, onderzoeker en community artist
    Olivia Gude is professor of Art Education aan de School of the Art Institute in Chicago. Naast haar werk als community artist, onderzoekt zij onder meer de mogelijkheden van hedendaagse betekenisvolle kunsteducatie en hoe daarbij om te gaan met beoordeling. Zij heeft daartoe de Skeptical Assessment Society opgericht.
  • Henk Oosterling – Filosoof, schrijver en oprichter Rotterdam Vakmanstad
    Henk Oosterling werkt behalve als filosoof tegelijkertijd al zijn halve leven in het onderwijs. Zo is hij een groot voorstander van mediawijsheid en ecowijsheid voor een toekomstbestendig burgerschap. Hij beschrijft dat de hedendaagse top down georganiseerde samenleving zal gaan plaatsmaken voor een netwerksamenleving. Oosterling zal tijdens FAIL FORWARD een inkijk bieden in zijn ideeën op het toekomstig onderwijs en het door hem waardevol geachte profiel Cultuur en Creativiteit.

Programma maandag 3 juni 
12.30 Inloop - intekenen escape rooms 
13.00 Opening door Jappe Groenendijk (filosoof en studieleider master Kunsteducatie AHK)
13.10 Keynote Olivia Gude
14.15 Pauze
14.45 Escape rooms, ronde 1 
15.30 Pauze
15.45 Escape rooms, ronde 2
16.30 Gesproken column Henk Oosterling
17.00 Afronding en borrel  

Escape rooms
Tijdens dit symposium kun je deelnemen aan twee van onderstaande ‘escape rooms’. In 45 minuten ga je via ervaring en theoretische input een (kunst)educatief probleem te lijf. Stap weer naar buiten met kennis en concrete handvatten! Inschrijving vindt plaats bij aankomst op het symposium.

  • Dweckxperience
    Maak op activerende wijze kennis met de theorie van de vermaarde Amerikaanse psychologe Carol Dweck over de Growth&Fixed Mindset en leer over de impact van feedback. Met welke woorden help jij de leerling bij een faalervaring en stimuleer je hem/haar in zijn/haar ontwikkeling?   
  • Game Over? - Met Thijs Spook, expert Ludodidactiek
    Bij Game Based Learning zijn spelen en ludodidactiek methodes om het leerproces te bevorderen. Hoe prikkel je leerlingen tot ‘learning by dying’: door het net zo lang te proberen tot je het volgende level hebt? Hoe wakkert het spelprincipe de intrinsieke motivatie aan? Je zult met concrete handvatten naar huis gaan!
  • Learning Pit Survival Kit
    Het beeld van de Learning Pit (leerkuil) is voor iedereen in het onderwijs een herkenbare metafoor: Leren kost moeite, je kunt vast komen te zitten, er tegenop zien, bang zijn dat je het (toch) niet kunt, een blokkade hebben en wat al niet. Het moment dat je uit die kuil klimt en terugkijkt, is een moment dat intens veel voldoening kan geven: je hebt daadwerkelijk geleerd. Duik samen de kuil in en kom naar buiten met inzichten in hoe je de leerling door de kuil heen kunt helpen!
  • Who’s afraid of Red, Gude and Blue? - Met Olivia Gude, deels Engels gesproken
    De schoolkunst is een begrip geïntroduceerd door professor Arthur Efland. Het verwijst naar kunstonderwijs, dat volledig getemd is door schoolse voorwaarden. Schoolkunst oogt artistiek, maar is feitelijk weinig creatief, want de ruimte voor experiment en falen is geheel ingeperkt. Waar blijft de kunst in dit onderwijs? Hoe ga je met de leerling het artistiek proces aan en maak je betekenisvol werk met je leerlingen?

Details
Locatie:
Breitner Academie, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Overhoeksplein 2, Amsterdam
Voor wie: Fail Forward is bedoeld voor leerkrachten, docenten, kunstenaars, kunsteducatoren, opleiders, onderzoekers, (master)studenten en iedereen die geïnteresseerd is in actuele ontwikkelingen in het (kunst)onderwijs.
Kosten: € 25, studenten € 17,50 (beperkt beschikbaar)

Inschrijven

Het symposium Fail Forward is een initiatief van de Master Kunsteducatie van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Programma en organisatie zijn in handen van de eerstejaars studenten van deze opleiding.

Delen