Nieuwe website over falen als kracht in kunsteducatie

Gepubliceerd op

Op maandag 3 juni presenteerden eerstejaars studenten van de Master Kunsteducatie tijdens het symposium Fail Forward een gloednieuwe website over falen in het (kunst)onderwijs: www.failforward.info. Door middel van faalverhalen, faalexperimenten, artistiek faalonderzoek en een theorieroom tonen zij hoe falen tegenwicht kan bieden aan prestatiegericht onderwijs.

Ondanks de negatieve bijklank wordt de waarde van falen door kunstenaars, wetenschappers en filosofen erkend: falen is een wezenlijk onderdeel binnen het leerproces en onontkoombaar bij creatieve processen. Hoe kan falen een positieve rol spelen binnen (kunst)onderwijs? Op het symposium FAIL FORWARD lieten meer dan 75 kunsteducatoren en studenten zich inspireren door sprekers als de Amerikaanse kunsteducator, onderzoeker en community artist Olivia Gude en de filosoof en schrijver Henk Oosterling. Ook konden de aanwezigen zelf de kracht van falen ervaren in escape rooms.

De website www.failforward.info biedt interessante lezingen, artikelen, voorbeelden uit de onderwijspraktijk en ervaringen van (kunst)educatoren. Dwaal rond en ontdek het belang van constructief falen.

Delen