Op 6 en 7 december jongstleden vonden de jaarlijkse demonstratievoorstellingen van de Nationale Balletacademie plaats in het Danstheater van de Academie voor Theater en Dans aan de Amsterdamse Jodenbreestraat. Alle leerlingen en studenten lieten, per klas, een demonstratie zien van de lesstof waaraan zij de afgelopen maanden hebben gewerkt. Daarnaast waren er klassieke variaties en moderne solo’s van diverse Bachelor-studenten te zien en op de tweede voorstellingsdag werden bovendien zeven werken uit het eerder gehoudenChoreographic Project getoond.
De drie voorstellingen waren een groot succes, niet alleen voor het publiek, maar ook voor de deelnemende dansers. Artistiek leider Ernst Meisner: “Het is heel belangrijk voor de studenten om op het toneel, met hun eigen klas, de lesstof te tonen waaraan de afgelopen maanden zo hard is gewerkt. Dat draagt niet alleen bij aan hun besef waarom ze ál die oefeningen en ál die passen dag in dag uit doen, het was voor de leerlingen en studenten ook heel fijn om elkaar aan het werk te zien. Van een aantal nieuwe bachelor-studenten hoorde ik hoe geweldig ze het vonden om nu eens een keer de hele school bij elkaar te zien en voor de allerjongsten is het heel inspirerend om te zien waar ze in de komende jaren naar toe zullen werken.”
“Voor ons als docententeam zijn de demonstratievoorstellingen bovendien een heel goed ‘meetmoment’ om te zien waar de school op dit moment artistiek en technisch gezien staat. Het is fantastisch om daarbij te zien hoe sommige leerlingen en studenten zich in korte tijd enorm ontwikkeld hebben én om hen een keer in ‘een heel ander licht’ dan in de repetitiestudio te zien: sommige dansers blijken ware ‘podiumbeesten’ te zijn. Ik was ook heel blij met de virtuoze slotchoreografie die docent Rinat Gizatulin voor alle bachelor-studenten gemaakt had en met de moderne solo’s die docente Amy Raymond en enkele studenten in wisselwerking met elkaar tot stand gebracht hebben; solo’s die de studenten later ook kunnen gebruiken wanneer ze audities bij gezelschappen gaan doen.”
Op de tweede voorstellingsdag waren bovendien zes korte eigen choreografieën van bachelor-studenten én één werk van een choreograaf van buitenaf aan het programma toegevoegd, tot stand gekomen tijdens het recente Choreographic Project van de Nationale Balletacademie. Meisner: “We zaten met een flink luxeprobleem, want dat project heeft 21 interessante en volwaardige choreografieën opgeleverd, waarvan we er tijdens de demonstratievoorstellingen helaas dus maar zeven konden tonen. Het Choreographic Project is dit jaar als een pilot van start gegaan, maar nu al weten we dat we hier volgend jaar absoluut mee door willen gaan. En alle studenten die choreografieën gemaakt hebben, vonden dat zó’n geweldige ervaring dat ook zij al hebben laten weten volgend jaar héél graag weer van de partij te zijn.”