Nieuw peer-reviewed artikel: de rol van het lichaam in instrumentale en vocale muziekpedagogie

Gepubliceerd op

Dit peer-reviewed artikel van Melissa Bremmer en Luc Nijs is onlangs verschenen bij Frontiers in Education. Het gaat over de rol van het lichaam in instrumentale en vocale muziekpedagogie, het beschrijft een dynamische systeemtheorie van het perspectief op de lichamelijke betrokkenheid van de muziekleraar bij het onderwijzen en leren. 

Muziekdocenten gebruiken hun lichaam vaak bij het lesgeven om de sensomotorische betrokkenheid bij de stem of een instrument te vergemakkelijken. Toch wordt de lichamelijke betrokkenheid van docenten bij instrumentaal en vocaal onderwijs nauwelijks aan de orde gesteld in onderzoek naar muziekeducatie. Volgens Bremmer en Nijs hangt deze schaarste samen met het ontbreken van een kader over de rol van het lichaam van de muziekleraar in instrumentaal en vocaal onderwijs. Vanuit een dynamisch systeemtheorie-perspectief worden in dit artikel de eerste stappen gezet in het conceptualiseren van de rol van het instrumentale en vocale docentenlichaam bij het onderwijzen en leren van muziek. 
Het beschrijft hoe verschillende soorten lichamelijke betrokkenheid van docenten als beperkingen kunnen dienen bij het leren van instrumentele en vocale muziek, waardoor het leerproces op non-verbale manieren wordt vergemakkelijkt. Om dit te demonstreren, worden vier soorten lichamelijke betrokkenheid beschreven: fysieke modellering, actiedemonstratie, pedagogische gebaren en aanraking. Het artikel, gebaseerd op bestaand theoretisch en empirisch onderzoek, schetst een eerste beeld van de rol van de muziekleraar in instrumentaal en vocaal onderwijs vanuit een dynamische systeembenadering.
Lees meer: https://www.ahk.nl/onderzoek/publicaties/publicatie/the-role-of-the-body-in-instrumental-and-vocal-music-pedagogy-a-dynamical-systems-theory-perspectiv/

Delen