Alumni vallen in de prijzen tijdens Nederlands Film Festival Studentencompetitie

Gepubliceerd op

Zondag 13 december werden tijdens de online NFF Talentdagen de vijf Talent Awards van de NFF Studentencompetitie en de Wildcards van het Nederlands Filmfonds op het Nederlands Film Festival uitgereikt. 

Pathé Tuschinski Award

De Pathé Tuschinski Award voor beste film gaat naar regisseur Dylan Werkman voorA View from Above. Dylan Werkman ontvangt een geldcheque van €5.000, ter beschikking gesteld door Pathé Theatres BV. Uit het juryrapport: Wat er tussen de beelden in gebeurt, is in A View From Above minstens even belangrijk als wat er daadwerkelijk te zien is. Dit zal voor de kijker een persoonlijke, interne reis opleveren die de film een originele en bevredigende kwaliteit geeft, en laat in de ogen van de jury zien wat de kracht is van cinema.” 

Fentener van Vlissingen Fonds Award

De Fentener van Vlissingen Fonds Award voor meest opvallende prestatie van een crewlid gaat naar sounddesigner Burak Öztaş. Burak Öztaş ontvangt een geldcheque ter waarde van €7.500 door het Fentener van Vlissingen Fonds ter beschikking gesteld, en te gebruiken voor een nieuwe productie. Sounddesigner Burak Öztaş heeft meegewerkt aan diverse eindexamenfilms. Uit het juryrapport: “Burak laat zien een alleskunner te zijn die de verschillende disciplines binnen geluidsontwerp en de nabewerking tot in de puntjes beheerst. Zijn vermogen om een eigen stempel te drukken binnen de visie van de verschillende regisseurs getuigt van zelfvertrouwen en vakmanschap. Met inlevend oog, of liever gezegd oor voor detail en nuance tilt Burak deze uiteenlopende projecten naar een hoger plan en laat hij zien een grootse carrière voor zich te hebben.” 

NAPA Award

De NAPA Award voor beste producent gaat naar Dobber Bolhuis en Marrit Greidanus. Dobber Bolhuis en Marrit Greidanus delen de cheque van €5.000 die mogelijk gemaakt is door de Nederlandse Audiovisuele Producenten Alliantie (NAPA) en te besteden is aan een nieuwe filmproductie of professionele ontwikkeling. Dobber Bolhuis heeft de film Ich bin der Fluß en de eindexamenfilm The Ballet of Service geproduceerd, en co-produceerde A View from AboveMarrit Greidanus was een van de producenten van de bekroonde afstudeerfilm A View from Above en van Terug naar Zotteken Waes. Uit het juryrapport over Dobber: “Dobber is enthousiast en gedreven, met weloverwogen plannen en ambities. De jury was onder de indruk van zijn concept-realiseringsaanvraag voor de regeling Immerse\Interact, die als voorbeeld was bijgesloten. In het boeiende gesprek met hem kwamen veel originele ideeën en invalshoeken ter sprake.”  En het juryrapport over Marrit: “Het is nu haar doel om zo veel mogelijk ervaring op te doen bij verschillende productiehuizen. Op dit moment is ze bijvoorbeeld werkzaam als uitvoerend producent voor een korte film. Ondertussen is ze ook bezig met het opzetten van haar eigen productiebedrijf, Makaki Productions, waarin ze ook haar eigen projecten wil starten. Uiteindelijk richt ze zich bij voorkeur op internationale coproducties waarbij haar contacten in Denemarken goed van pas komen. Ook zet ze zich in voor makers in de Noordelijke provincies en hoopt ze dat de filmwereld zich in de toekomst minder zal beperken tot de Randstad.” 

KNF Award

De KNF Award, uitgereikt door de Kring van Nederlandse Filmjournalisten, voor beste eindexamenproductie gaat naar Waarom bleef je niet voor mij? van Milou Gevers. Uit het juryrapport: “Het levert een intiem, ontroerend en ontwapenend portret op, een ode aan de veerkracht van kinderen zonder hun verdriet ook maar enig moment kleiner te maken. Door het gebruik van scènes van (klei) animatie waarin ze haar eigen pad visueel verbeeldt, geeft ze de film een extra laag en diepte mee.” 

Wildcards

Het Nederlands Filmfonds heeft tijdens de NFF Talent Awards Ceremonie zes Wildcards uitgereikt om nieuwe animatie-, fictie,- en documentaire producties te realiseren. Een van de twee Wildcards documentaire werd ontvangen door Milou Gevers voor Waarom bleef je niet voor mij? En een van de twee Wildcards fictie ging naar Thom Lunshof voor Harmonia. Uit het juryrapport over WBJNVM?: “De regisseur slaagt erin een film over een pijnlijk en persoonlijk onderwerp  nergens larmoyant of ongemakkelijk te laten worden. De zuivere toon en de weloverwogen mix van live action en animatie tonen een grote beheersing van filmische middelen, die dit tot een onvergetelijke en ook belangrijke film maakt.” En het juryrapport over Harmonia: “Met een uitstekende cameravoering, sterke casting en trefzekere regie gaan we ogenblikkelijk mee in het universum van de hoofdpersoon. Een universum waarin velen extreme druk ervaren, met fysieke reacties tot gevolg. De eenzaamheid en verbetenheid van de hoofdpersoon om haar doelen te bereiken wordt zo helder ervaren, dat je daardoor echt in het verhaal wordt gezogen.” 

 

Delen