Maasja Ooms en Stefan Pavlovic krijgen dit jaar het Documentaire Stipendium van het Prins Bernhard Cultuurfonds. Op 17 november werden de prijzen van 50.000 euro uitgereikt op de openingsavond van het IDFA in Koninklijk Theater Carré. Omdat de coronacrisis kunstenaars hard raakt keert het Cultuurfonds het stipendium dit jaar tweemaal uit.
Via cultuurfonds.nl:
Maasja Ooms
Maasja Ooms (1968) studeerde camera en licht aan de Nederlandse Filmacademie. Ooms geldt als één van de meest prominente cameravrouwen van Nederland. Inmiddels filmt en monteert zij daarom zelf het werk dat zij regisseert. Alicia (2017) ging in première op IDFA en won de Special Jury Award van IDFA’s Nederlandse competitie. Rotjochies (Punks) ging tijdens IDFA 2019 in première en won Beste Camera en Beste Montage in de hoofdcompetitie en ontving de Special Mention voor de Nederlandse competitie. Tijdens de editie IDFA 2021 gaat Maasja Ooms’ meest recente film Jason (2021) in première.
Volgens het juryrapport kenmerken de twee door haar zelf gedraaide films Alicia en Rotjochies zich door een gevoelig observerend oog voor kwetsbare jongeren die ze respectvol en met veel compassie vastlegt. Met subtiliteit weet Ooms een inkijkje te geven in het leven van jongeren dat de kijker enorm raakt.
Stefan Pavlovic
Stefan Pavlovic (1989) studeerde regie aan de Art Center College of Design in Pasadena en behaalde de Master of Film aan de Nederlandse Filmacademie. Zijn korte documentaire When the Dragon Came (2018) werd door verschillende internationale filmfestivals vertoond. Zijn eerste lange film Looking for Horses (2021) ging dit jaar in première tijdens het Zwitserse documentairefestival Visions du Reel. De film won daar de hoofdprijs in de Burning Lights Competition, een van de belangrijkste prijzen van het festival. Looking for Horses zal ook te zien zijn op IDFA 2021.
Volgens de jury begeeft het werk van Pavlovic zich tussen experimentele documentaire en lineair narratief. Pavlovic is in zijn werk op zoek naar intimiteit en waarachtige connecties. Zijn eerste lange documentaire Looking for Horses is het resultaat van een langdurig onderzoek genaamd 'From filming intimacy to filming intimately', dat de rol van de camera binnen een vriendschap bevraagt.