Thomas Maas is genomineerd voor het Harry Wich stipendium voor de scenografie. Thomas studeerde dit jaar af aan de opleiding Scenografie
De jury
De jury over het werk van Thomas: "Als iemand zich met de wereld wil verbinden en het onbegrijpelijke als startpunt heeft, dan is het wel Thomas Maas. Het zoeken van Thomas als mens en maker is vrolijk makend en existentieel tegelijkertijd. Zijn kracht is zijn verbeeldingskracht. Thomas’ werk bevindt zich in een poëtische beeldende wereld, die iets kan openen bij het publiek, iets kan laten zien dat er feitelijk niet is, maar in het geestesoog pas tot leven komt. Zijn werk is muzisch, rommelig, eclectisch. Daarin ligt een mooie verbinding tussen zijn vorm en zijn inhoud. Thomas lijkt moeiteloos tussen theater, film, beeldende kunst en muziek heen te bewegen. De jury noemt het werk van Thomas speels, goed en waanzinnig. Hij kan prachtig tekenen en is een echte duizendpoot. Thomas is onaangepast, een beeldend theatraal maker, verbonden met de wereld."
Op zondag 8 september 2022 vond de prijsuitreiking plaats in Villa Augustus in Dordrecht. Thomas viel helaas niet in de prijzen, maar ontving wel een lovend jurryrapport.
Over Harry Wich
Als beginnende theatervormgever kreeg Harry Wich (1927 – 2002) in 1952 zelf een beurs om aan The Slate School of Art in London te studeren. Jarenlang werkte hij als decor- en kostuumontwerper, voor De Nationale Opera, het Nationale Ballet, vele theatergezelschappen en de Haagse Komedie.
In 2002 overleed Harry Wich. Zijn weduwe, Dorine de Vos, stelde een fonds op naam in bij het Prins Bernhard Cultuurfonds: "Het is tijd om aandacht te besteden aan het vak scenografie, dat op dit moment zeer onderbelicht is. Wich geeft op deze manier door, wat voor hem, als jonge student, een wereld van verschil maakte. Ook in prijzen en stipendia: Voilá: Wich’s stipendium voor scenografie! Voor beeld, kostuums en licht!" Uit dit Harry Wich Fonds wordt het stipendium voor scenografen de komende jaren toegekend.
Meer informatie over het Harry Wich Fonds.