Concertreeks Mystiek en Minimal: muzikaal mijmeren over het bestaan (2)

Gepubliceerd op

Een favoriet aanwijzen in dit repertoire, is als je favoriete kind kiezen,’ lacht Ryan Bancroft. De Amerikaanse dirigent leidt het CvA Symfonieorkest tijdens de Mystiek en Minimal concertserie. ‘We hebben zo’n geluk dat we aan deze zelden gebrachte stukken mogen werken. Elk stuk is zo uniek, terwijl er zowel inhoudelijk als muzikaal toch een rode draad in te herkennen die er een geheel van maakt.’ 

Tijdens het laatste weekend van maart wordt muziek gebracht die de mystieke aspecten van mens zijn onderzoekt: ‘Adams exploreert het hiernamaals,’ en zijn minimal compositietechnieken vragen om excellentie: 'Dit stuk vraagt een andere voorbereiding, je moet dieper nadenken over kleur, ritme, en uithouding.’ Minimal is de bezetting van het orkest nochtans niet: ‘We zitten met een spectaculair 93-koppig orkest op het podium, en dan is zo’n stuk als Harmonielehre imposant, alleen al de eerste maten met zo’n orkest zijn agressief en fun, en shockerend en diepgaand,’ legt Ryan uit.  

Adams’ Harmonielehre verwijst naar een andere componist op het programma: de climax in het tweede deel van het stuk is een echo van de dissonante ‘schreeuw’ in Mahlers Tiende symfonie. Deze onvoltooide symfonie was zijn laatste werk, en komt voor uit hartzeer voor zijn vervreemde vrouw. Verder mystieke elementen vind je terug in Ives’ The Unanswered question, waar een trompet herhaaldelijk ‘de eeuwige vraag van het bestaan’ tegen een spookachtige achtergrond van strijkers, om uiteindelijk te worden beantwoord door een stilte. ‘Deze muziek raakt je op een andere manier dan je gewend bent,’ vertelt Ryan.  

Compositiestudenten Béla Braack en Jasmine Karimova bouwden verder op dit thema van het bestaan, en focusten op het aspect groei: ‘Echte groei kan ook pijn doen,’ legt Jasmine uit, ‘Maar groei is een behoefte, een drift, dus niet positief, niet negatief.’ Beiden schreven elk een deel van het symfonische gedicht Growth, waarbij de twee kanten van groei, onder de grond en boven het oppervlak, aan bod komen. ‘Maar ze komen alletwee vanuit een gemeenschappelijk idee: op het tot bloei komen van een zaadje, en de kracht dat daarvoor nodig is vanuit de bloem,’ vertelt Bela. ‘Je hoort dit terug in het stuk aan de dynamische opbouw, die sterker en sterker wordt, en de doorlopende baslijn die de fundering vormt van beide stukken.’ 

Over het project 

Mystiek en Minimal is een project van het CvA Symfonieorkest. Dit jaar treedt het orkest op onder leiding van Amerikaans dirigent Ryan Bancroft. Het orkest brengt The Unanswered Question van Ives; het Adagio uit Symfonie nr. 10 van Mahler; Harmonielehre van Adams; en de wereldpremière van Growth, a symphonic poem, van CvA-studenten Béla Braack en Jasmine Karimova. Meer informatie vind je op consam.nl/symfonieorkest

Agenda
vr 31 maart - 20.15 uur Muziekgebouw Eindhoven
informatie en kaarten

za 1 april - 16.00 uur Stadsgehoorzaal Leiden
let op: programma zonder Mahler
informatie en kaarten

zo 2 april - 15.00 uur Muziekgebouw aan 't IJ
informatie en kaarten

Delen