Digitale mode is een misschien onbekende en abstracte term maar waarschijnlijk heb je er zelf al aan meegedaan. De kleding die je kiest voor je avatar op Snapchat is al digitale mode. Kleding van verschillende merken zoals Vans, Calvin Klein en The North Face kan je je avatar aantrekken. En je hebt ook verschillende Instagram filters zoals Balenciaga zonnebrillen die je kan gebruiken tijdens het maken van selfies. Maar het gaat verder dan dat, zo bracht Moschino een kledinglijn uit voor de game de Sims, en is er deze maand september in Londen, New York en Parijs een Digital Fashion Week. Met de digitale mode kun je dromen en fysiek onmogelijke ontwerpen waarmaken. Maar hoe draag je het eigenlijk?
De technologie die gebruikt wordt voor digitale mode kan ook ingezet worden bij tentoonstellingen. Bijvoorbeeld bij de tentoonstelling 'Van Pasvorm tot Polygon' in het Centraal Museum Utrecht, vorige zomer. Kledingstukken die te kwetsbaar en fragiel waren om tentoongesteld te worden, kwamen weer tot leven door deze technologie. Zo werden de stukken die geen daglicht meer konden verdragen toch zichtbaar voor publiek.
Is digitale mode de toekomst? Hoe kan het bijdragen aan een duurzame mode-industrie? En wat voor invloed heeft het op het erfgoedveld? Tijdens de Erfgoedarena van 11 oktober gaan we met elkaar in gesprek over dit thema.
Bij zijn? Meld je hier aan: https://www.reinwardt.ahk.nl/actueel/aanmeldformulier-erfgoedarena/