Meespelen! Een praktijkgericht onderzoek naar muziekbeoefening voor leerlingen met een beperking

Markus Vastenhout (†) bespeelt de 'Magic Flute', helemaal zijn ding, en Tatum den Boer de 'Adapted Acoustic Gitaar' voor één hand. Foto: Fred Roland

Gepubliceerd op

Het nieuwe onderzoeksproject "Meespelen!" richt zich op duurzame en praktische oplossingen om muziekbeoefening toegankelijk te maken voor leerlingen met een beperking. Dit project is een samenwerkingsverband tussen de stichtingen My Breath My Music, Het Leerorkest, Méér Muziek in de Klas en CASE (Centre for Arts & Sciences Education), waarvan de lectoraten Kunsteducatie (Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten) en Performing Arts Medicine (Codarts) partner zijn. Samen willen zij bijdragen aan inclusieve muziekeducatie, meer kansengelijkheid in het onderwijs, cultuurparticipatie en welzijn van leerlingen met een beperking.

Een didactiek voor drie instrumenten
Het samenwerkingsverband gaat onderzoek doen naar een passende didactiek voor drie aangepaste muziekinstrumenten van Stichting My Breath My Music: de Magic Flute, de Adaptive Travel Sax en de Switch Guitar.

Voor elk van deze drie instrumenten wordt een didactische handleiding ontwikkeld en die wordt getest door muziekdocenten uit het speciaal onderwijs. Dit gebeurt binnen experimenteeromgevingen die voor dit onderzoek worden ingericht in samenwerking met Méér Muziek in de Klas

Oproep tot deelname
Samen maken we muziek toegankelijk voor iedereen. Wil jij ook bijdragen aan dit betekenisvolle project? Bijvoorbeeld als onderdeel van het testpanel muziekdocenten (in het speciaal onderwijs)? Stuur een mail naar Melissa Bremmer, lector Kunsteducatie (AHK), via melissa.bremmer@ahk.nl.

Over het onderzoeksproject Meespelen!
"Meespelen!" wordt gefinancierd door Regieorgaan SIA (regeling KIEM MV). Het project wordt gecoördineerd door CASE (Centre for Arts & Sciences Education) en inhoudelijk geleid door het lectoraat Kunsteducatie. Beiden werken vanuit de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Dit doen zij in samenwerking met CASE-partner Codarts (lectoraat Performing Arts Medicine) en de stichtingen My Breath My Music, Het Leerorkest en Méér Muziek in de Klas.

Delen