Oproep: indienen aanvragen ATD Teacher-Researcher-beurzenprogramma 2025-26

Gepubliceerd op

Het Lectoraat van de Academie voor Theater en Dans nodigt docenten die momenteel werkzaam zijn aan de ATD graag uit tot het indienen van een aanvraag voor de vierde ronde van haar Teacher-Researcher Fellowship Beurs. 

Deadline: 1 april 2025

 Voor het schooljaar 2025-26 kent de Academie één Teacher-Researcher Fellowship toe waarmee één docent-onderzoeker 1 dag per week een onderzoeksproject kan uitvoeren gedurende 1 jaar van september 2025 - september 2026. Het is ook mogelijk om een aanvraag in te dienen als duo, waarbij elke docent wordt betaald om gedurende 1 jaar 0,5 dag per week te werken, of gelijkwaardig. De Fellow(s) krijgen ook supervisie en begeleiding van het Lectoraat. 

Het ATD Lectoraat gelooft dat onderzoek fundamenteel is voor de kwaliteit van ons onderwijs. Deze regeling is bedoeld om docent-onderzoekers tijd, ondersteuning en structuur te bieden om onderzoek te doen dat een directe impact heeft op onderwijsontwikkeling en ten goede komt aan studenten. 

Waar zijn we naar op zoek? 
Het voorgestelde project moet direct verband houden met kunsteducatie aan de ATD en met ten minste een van de drie thema's van het onderzoeksprogramma van het Lectoraat: Sociale rechtvaardigheid en toegang; Klimaat en regeneratie; Zorg, welzijn, rouw en verlies. 

Kandidaten moeten ervaring hebben met onafhankelijk praktijkgericht onderzoek en kunnen aantonen dat ze in staat zijn een praktijkgericht onderzoeksproject op te zetten en te structureren - voortbouwend op de definitie van het Lectoraat van onderzoek als een proces van onderzoek dat leidt tot nieuwe inzichten die met anderen worden gedeeld. 

Voorgestelde projecten moeten een duidelijke output plannen - beschreven in de aanvraag - om ervoor te zorgen dat de kennis die ontstaat wordt overgedragen naar het onderwijs en dat de resultaten van het onderzoek effectief worden gedeeld met anderen (docenten, studenten, professionals uit het veld, een breder publiek). De output(s) moet(en) passen bij de vragen en methoden van het onderzoek - bijv. workshops, nieuwe lesmethode, curriculumontwerp, performance, film, installatie, publicatie etc. De overdracht van het onderzoek kan het testen van een nieuwe cursus, het verbeteren van een bestaande cursus of het gebruik van het onderzoek als lesmateriaal inhouden. 

Voor wie?
Het ATD Teacher-Researcher Fellowships Beurs staat open voor aanvragen van alle huidige docenten aan de ATD, inclusief artistiek leiders van voorbereidende opleidingen, Bachelors, Masters of 3e cyclus programma's. 

Hoe te solliciteren
Om te solliciteren, stuur het volgende naar Marilixe Beernink marilixe.beernink@ahk.nl voor 1 april 2025: 

  • Aanvraagformulier (Word) in het Nederlands of in het Engels: dit aanvraagformulier kan schriftelijk of in de vorm van een max. 5 min. audio of video (waarin je ingaat op de vraag in het formulier).
  • Als je een audio of video indient, doe dit dan in het Engels of met een transcript dat vertaald kan worden.
  • 1 x ondersteuningsbrief van een artistiek leider 

Projecten moeten verband houden met onderwijs aan de ATD en ondersteund worden door de artistiek leider van ten minste één relevante afdeling/opleiding. Als de aanvrager een artistiek leider is, dan moet hij/zij een ondersteuningsbrief van een andere interne of externe partij overleggen die zijn/haar voorstel kan aanbevelen met betrekking tot de criteria.  

Selectieprocedure & criteria
Sollicitaties worden beoordeeld door een selectiecommissie bestaande uit de ATD-directeur, de Lector, het Hoofd Beleid en een docent-onderzoeker. We streven ernaar succesvolle kandidaten medio mei 2025 te informeren. 

Aanvragen worden beoordeeld aan de hand van de volgende criteria: 

  • Kwaliteit van het onderzoeksvoorstel + portfolio (vraagstelling, context, methode)
  • Relevantie voor / potentiële impact op het onderwijs aan de ATD
  • Bewijs van onderzoekservaring van de docent en capaciteit om onafhankelijk onderzoek te doen
  • Haalbaarheid: de docent heeft tijd om het onderzoek uit te voeren in relatie tot andere verplichtingen
  • Aansluiting bij de thema's van het ATD Lectoraat

Lees meer over de ATD Teacher-Researcher Fellowships

In 2024-25 zijn de ATD Teacher-Researcher Fellowships toegekend aan: 
Nita Liem(Docent Dans) in samenwerking met Bart Deuss, voor hun project “Living Archive: Danstheater maken met gemeenschappen. 20 jaar Don't Hit Mama”. Tijdens hun fellowship zullen Nita en Bart voortbouwen op hun jarenlange praktijkonderzoek - via hun gezelschap Don't Hit Mama - naar hoe sociale dans en hiphop middelen danstheater en de relatie tussen kunst en gemeenschap kunnen transformeren.

In 2023-24 werden de ATD Teacher-Researcher Fellowships toegekend aan:
Aion Arribas (SNDO) in samenwerking met Antje Nestel, voor hun project “Neurodiversity as relation in arts education”. Dit onderzoeksproject verkent het potentieel van het neurodiversiteit*-paradigma als een middel om inclusieve praktijken binnen de kunsteducatie te produceren - onder andere door de ontwikkeling van een vakgroepoverschrijdende cursus voor studenten en docenten.

In 2022-23 werden de ATD Teacher-Researcher Fellowships toegekend aan: 
Carly Everaert (Scenografie) voor haar project “Creating spaces for other(ed) bodies”, om haar onderzoek naar theaterontwerppraktijken door de lens van intersectionaliteit voort te zetten en te ontwikkelen - met behulp van een samenwerkingsmethode om nieuw cursusmateriaal te creëren over performancepraktijken vanuit een Black, trans/queer en disability justice perspectief. 

Roos van Berkel (ECD) en Esther Snelder (Mime) voor hun project “Perceiving Counterforce”:
een interdisciplinair onderzoeksproject tussen mime en dans dat de perceptie en ambiguïteit van tegenkracht onderzoekt door middel van woord, beeld en beweging. Door middel van studio-gebaseerd onderzoek en interviews onderzoekt het duo het performatieve concept van “tegenkracht” en ontwikkelt het een curriculum door middel van een essay/boekje en een workshop.

Op 13 februari 2025 van 14:00 - 15:30 zal er ook een informatiesessie worden gehouden voor potentiële kandidaten. Deze voorlichting is online via Zoom. De inloggegevens zijn:

https://zoom.us/j/97484958841?pwd=YZa4draJyZ1Y1uTkMfJsDel0bqafFJ.1
Vergadering-ID: 974 8495 8841
Wachtwoord: 635058

Vragen? Stuur een e-mail naar Marilixe Beernink: marilixe.beernink@ahk.nl

Delen