Ontdek 'Meespelen!' - een praktijkgericht onderzoek naar muziekbeoefening door leerlingen met een beperking

Beeld: Karin van Dijk en Debby Korfmacher.

Beeld: Karin van Dijk en Debby Korfmacher.

Gepubliceerd op

Start testlab voor inclusieve muziekeducatie

Dit voorjaar vond het eerste testlab van het project ‘Meespelen!’ plaats. Tijdens dit lab kreeg een groep muziekdocenten uitleg over nieuw ontwikkelde muzieklessen en de digitale muziekinstrumenten die zij samen met hun leerlingen in de praktijk gaan testen.

Muzieklessen voor drie aangepaste muziekinstrumenten

Onderzoekers in ‘Meespelen!’ doen praktijkgericht onderzoek naar muziekonderwijs voor drie aangepaste muziekinstrumenten van Stichting My Breath My Music: de Magic Flute, de Adaptive Travel Sax en de Switch Guitar. Zij ontwikkelen voor elk van deze drie instrumenten muzieklessen die worden getest door muziekdocenten en hun leerlingen. De lessen worden zo ontworpen dat docenten en leerlingen er flexibel mee om kunnen gaan, afgestemd op de wensen van de leerling.

Inclusieve muziekeducatie en technologie

Tijdens het symposium ‘Arts❤️Sciences: Vakoverstijgend Onderwijs voor de Toekomst’ in het Conservatorium van Amsterdam (6 februari 2025), lieten Magic Flute specialist Karin van Dijk en onderzoeker Debby Korfmacher het publiek kennismaken met het digitale muziekinstrument de Magic Flute. Ook hielden zij met lector Kunsteducatie Melissa Bremmer een pleidooi voor inclusieve muziekeducatie. Dit symposium werd georganiseerd door het Lectorenplatform voor Onderwijs op het snijvlak van Kunst, Wetenschap en Technologie en CASE (Centre for Arts & Sciences Education).

Beeldvorming over muzikanten met een beperking

Karin van Dijk benadrukt het belang van bewustwording en educatie: "Iedereen heeft het recht om muziek te maken, maar mensen met een beperking worden vaak vergeten.” 'Meespelen!' wil kennis rondom het gebruik van digitale instrumenten voor leerlingen met een beperking vergroten en muziekdocenten en studenten van het conservatorium motiveren om actief bij te dragen aan een toegankelijke muziekpraktijk.

Meer over het onderzoeksproject Meespelen!

Dit jaar worden de muzieklessen ontwikkeld en getest in de praktijk met als resultaat drie open access lessenseries voor de Magic Flute, de Switch Guitar en de Travel Sax. Het project wordt vanuit de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten gecoördineerd door CASE (Centre for Arts & Sciences Education) en inhoudelijk geleid door lectoraat Kunsteducatie (AHK). Partners: My Breath My Music, Het Leerorkest, Méér Muziek in de Klas en lectoraat Performing Arts Medicine (Codarts).

Lees meer over ‘Meespelen!’

Bedankt namens team CASE (Centre for Arts & Sciences Education)
Vragen over het onderzoeksproject 'Meespelen!'? Mail naar case@ahk.nl
Beelden door Jonathan Andrew.

Beeld: onderzoeker Debby Korfmacher legt de Switch Guitar uit.

Beeld: onderzoeker Debby Korfmacher legt de Switch Guitar uit.

Beeld: Switch Guitars.

Beeld: Switch Guitars.

Beeld: Karin van Dijk met Magic Flute en Debby Korfmacher op mbira.

Beeld: Karin van Dijk met Magic Flute en Debby Korfmacher op mbira.

Beeld: Karin van Dijk en Melissa Bremmer.

Beeld: Karin van Dijk en Melissa Bremmer.

Beeld: Katharina Kauruff (Travel Sax specialist) en onderzoeker Michel Hogenes.

Beeld: Katharina Kauruff (Travel Sax specialist) en onderzoeker Michel Hogenes.

Beeld: Settings Adaptive Travel Sax.

Beeld: Settings Adaptive Travel Sax.

Delen