Van bodem tot de zee: een reflectie op de P4 studio's (UL)

Gepubliceerd op

Onlangshebben we twee innovatieve studios afgerond die onzestudentenuitdaagdenopnieuwnatedenken over ontwerpbinnen de context van ecologischeveerkracht. De studios ‘Groundbreaking’en‘Turning Tides’onderzochten hoe landschapsarchitectuurenstedenbouwkunnenevolueren in reactie op ecologischeuitdagingen. Samen met de docentenblikken we terug op het procesen het werk van de studenten, datzij op vrijdag 16 mei op de Academie presenteerden.

 

Groundbreaking – De ondergrond van de Metropoolregio Amsterdam alsschakelvooreenveerkrachtigetoekomst.

Dezeinterdisciplinaire studio, onderleiding van docenten Léa Soreten Philippe Allignet, richttezich op de Metropoolregio Amsterdam (MRA) enhaar diverse bodemszand, veenenklei. Studentenwerdenuitgedaagd om bodemnietalleenalseensubstraattezien, maar alseendynamischekracht die stedelijkeenlandelijkeomgevingenvormgeeft. Philippe: ‘Het doel was om waardetehechtenaan wat de natuur al doetendatals basis tegebruikenvoorruimtelijkontwerp.’ De studentenintegreerdenbodem- enwatersystemen in hunvoorstellen door middel van onderzoek, concept enontwerp, waarbij ze aandachtbesteeddenaanlandbouw, mobiliteit, huisvesting, ecologieeninfrastructuur. Léa: ‘Het enthousiasme van de studentenvoorhunonderzoek was heel duidelijkmerkbaar. De overgang van onderzoeknaarontwerp was somseenuitdaging, maar ze hebbenallemaalhunweggevonden.’ De studio legde de nadruk op samenwerking, vooral in de beginfase, waarin de studenten in teams werkten om de bodemtypes van de regio tebestuderen. De voorstellen van elke student, die het resultaatwaren van dezegezamenlijkeinspanningen, biedeneenvisie op eentoekomstwaarinecologischbewustzijnwordtgeïntegreerd in ruimtelijkontwerp, met erkenningvoor de onzichtbarekrachten van bodemen water. 

Turning Tides – Een nieuwevisie op het eilandleven op Ameland in de Waddenzee

In ‘Turning Tides’ begeleiddendocenten Jonas Papenborgen Giacomo Gallo studentenbij het verkennen van de toekomst van het eilandleven in de Waddenzee, met de nadruk op het eiland Ameland. Ameland, gelegen in een UNESCO-werelderfgoedgebied, wordtgeconfronteerd met uitdagingenzoalsmassatoerisme, klimaatveranderingenzeespiegelstijging. Studentenonderzochten hoe de aanwezigheid van de menskanwordenafgestemd op de natuurlijkeritmes van het landschap, waarbij ze puttenuittraditionelekennisenhedendaagseontwerpoplossingen. Het ontwerpproces van de studio omvatteeenregionaleanalyse, eenstrategischevisievoor het Waddengebiedenlocatiespecifiekeontwerpenvoor Ameland, ontwikkeldnaeenexcursieterplaatse. De studentenverkendenkritiekekwestieszoalsduurzaamtoerisme, kustbeschermingenenergieonafhankelijkheid. Met de nadruk op de principes van degrowth moedigde de studio de studentenaan om ecologischeregeneratieen het welzijn van de gemeenschapvoorrangtegevenboveneconomischegroei. Docent Jonas Papenborg: Een belangrijke focus lag op het aanpakken van de gevolgen van massatoerismeen transport en de studentenhebbenuitstekendwerkgeleverdbij het aanpakken van dezekwesties, van watersystementotecologischevenwicht.’

Beide studio's lietenzien hoe ontwerpeenantwoordkanbieden op milieu-uitdagingenensteldeneenduurzametoekomstvoorwaarinmenselijkeactiviteiten in harmoniezijn met natuurlijkesystemen

Academie van Bouwkunst
Delen