Hoe ga jij om met technologie die steeds meer invloed heeft op je leven, zoals AI? Wat denk je over klimaatverandering? En weet jij wat er in je eten zit, waar je afval belandt, of hoe schoon de lucht is die je inademt?
ArtSciences-onderwijs
In het eerste nummer van Kunstzone in 2025, verschenen op 25 april, staat de vraag centraal hoe kunstonderwijs kan bijdragen aan het begrijpen én aanpakken van deze complexe thema’s. Voor dit themanummer werkte Kunstzone samen met CASE – Centre for Arts & Sciences Education, van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK). Dit landelijke netwerk richt zich op onderwijsvernieuwing op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie.
Onder de titel ArtsSciences lees je in Kunstzone 1 over de kracht van vakoverstijgend onderwijs. Wat gebeurt er als kunst en bètavakken samenwerken? Hoe kunnen kunstenaars en wetenschappers samen nieuwe inzichten ontwikkelen? En hoe zorg je als docent dat deze samenwerking tot leven komt in de klas? In dit nummer verken je deze vragen en krijg je concrete handvatten om direct toe te passen in het kunstonderwijs. Want juist nu, in een wereld die grote uitdagingen met zich meebrengt, is het belangrijk om kennis aan elkaar te knopen.
Inspirerende voorbeelden
Zo lees je over Meespelen!, een project dat muziek toegankelijker maakt met digitale instrumenten. Ook ontdek je hoe kunstenaars met behulp van technologie maatschappelijke thema’s invoelbaar maken — van voedselproductie tot mode en AI. In de rubriek Buitenblik deelt Louise Fresco haar visie op de rol van wetenschap en kunst in het oplossen van grote maatschappelijke vraagstukken.
Benieuwd naar Kunstzone 1?
Bestel hier een los exemplaar.
Lees hier het volledige ArtsLoveSciences themadeel.